1 december 2010
Audi A6

Audi A6

Nieuwe Audi A6 vanaf voorjaar 2011

1 december 2010 | Audi presenteert de nieuwe A6. De nieuwe A6 is dankzij gebruik van aluminium relatief licht. Hij is leverbaar met zeer efficiënte benzine- en dieselmotoren. Voor het eerst wordt ook een hybride-versie in het leveringsprogramma opgenomen. Daarnaast biedt de nieuwe Audi A6 geavanceerde assistentie- en multimediasystemen. De nieuwe A6 wordt in het eerste kwartaal van 2011 op de Nederlandse markt verwacht.

Het koetswerk van de nieuwe Audi A6 bestaat voor meer dan 20% uit aluminium. Bijvoorbeeld de motorkap, de deuren de voorste wielkasten en de achterklep. Mede daardoor is de carrosserie 15% lichter dan een vergelijkbaar conventioneel koetswerk. Dat komt nadrukkelijk tot uiting in het totaalgewicht: de nieuwe A6 2.0 TDI (130 kW/177 pk) bijvoorbeeld weegt in totaal 1.575 kg. Ondanks het lage gewicht is de carrosserie uitzonderlijk torsiestijf. Dit vormt de basis voor een hoog (trillingvrij) comfort- en veiligheidsniveau. Bovendien is het akoestische comfort van een uitzonderlijk niveau. Dit is mede te danken aan de zeer lage luchtweerstand (Cw-waarde: 0,26; frontaal oppervlak: 2,3 m2).

De nieuwe Audi A6 is 4,92 meter lang, 1,87 meter breed en 1,46 meter hoog. Daarmee is hij fractioneel korter en lager dan zijn voorganger. De breedte en vooral de wielbasis (2,91 m) zijn ten opzichte van het vorige model duidelijk toegenomen. Daardoor is het interieur nog ruimer geworden. De kofferruimte heeft een inhoud van 530 liter.

Audi A6

In eerste instantie is de nieuwe A6 leverbaar met keus uit twee benzine- en drie dieselmotoren. Alle motoren beschikken over directe brandstofinspuiting in combinatie met turbo- of superchargertechnologie. Bovendien zijn een start/stop-systeem en recuperatie altijd standaard. Bij alle motoren is bovendien veel aandacht besteed aan het verminderen van de interne weerstand en het optimaliseren van de warmtehuishouding. Daardoor is de nieuwe A6 tot wel 19% zuiniger dan zijn voorganger.

De 2.0 TDI heeft een vermogen van 130 kW/177 pk en een koppel van 380 Nm (tussen 1.750 en 2.500 t/min). Met deze motor is de A6 goed voor een gemiddeld verbruik van 4,9 l/100 km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 129 g/km. Tegelijkertijd zijn de prestaties van dit model van niveau: de sprint van 0-100 km/h duurt 8,7 seconden en de topsnelheid bedraagt 228 km/h.

De 3.0 V6 TDI-motor is leverbaar in twee uitvoeringen. De versie met 150 kW (204 pk) en een koppel van 400 Nm is standaard gekoppeld aan de traploos schakelende Multitronic-transmissie. Dit voorwielaangedreven model sprint in 7,2 seconden van 0-100 km/h en haalt desgewenst een topsnelheid van 240 km/h. Het verbruik bedraagt 5,2 l/100 km (CO2: 137 g/km). Daarmee is deze 3.0 TDI 19% zuiniger dan zijn voorganger.

Audi A6

De 3.0 V6 TDI met 180 kW (245 pk) en een koppel van 500 Nm wordt standaard geleverd in combinatie met de S-Tronic transmissie met dubbele koppeling en Quattro permanente vierwielaandrijving. Dit model sprint in 6,1 seconden van 0-100 km/h. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Bij dat alles bedraagt het gemiddelde verbruik 6,0 l/100 km (CO2: 158 g/km.)

De auto is ook leverbaar met de 2.8 FSI-krachtbron. Deze direct ingespoten V6 benzinemotor beschikt over variabele kleptiming (AVS). Het maximale vermogen bedraagt 150 kW (204 pk) en het koppel van 280 Nm is beschikbaar tussen 3.000-5000 t/min. Met de traploos schakelende Multitronic-transmissie is dat goed voor een acceleratie van 0-100 km/h in 7,7 seconden en een topsnelheid van 240 km/h. Het gemiddelde verbruik komt uit op 7,4 l/100 km (CO2: 172 g/km). De 2.8 FSI is 12% zuiniger dan zijn minder krachtige voorganger.

De 3.0 V6 TFSI-motor met mechanische compressor is met een vermogen van 220 kW (300 pk) en een koppel van 440 Nm de krachtigste benzinemotor voor de A6. Hij wordt standaard geleverd met de S-Tronic transmissie met dubbele koppeling en Quattro vierwielaandrijving. De "Audi A6 3.0 TFSI" is goed voor een topsnelheid van 250 km/h (elektronisch begrensd) en een '0-100' in 5,5 seconden. Het gemiddelde verbruik bedraagt 8,2 l/100 km (CO2: 190 g/km).

Audi A6

De nieuwe A6 wordt in 2012 ook leverbaar als hybride waarbij een 155 kW (211 pk) 2.0 TFSI samenwerkt met een 33 kW (45 pk) sterke elektromotor. Deze elektromotor heeft een koppel van 211 Nm en is direct achter de TFSI-krachtbron geplaatst. De aandrijfkracht wordt via een achttraps Tiptronic-transmissie op de voorwielen overgebracht.

De elektromotor wordt gevoed door een compacte lithium-ion-batterij met een capaciteit van 1,3 kWh en een vermogen van 39 kW. Deze batterij is op een veilige plek in de bagageruimte ondergebracht. Hij kan op twee manieren worden gekoeld. Normaal gesproken gebeurt dat door een ventilator die lucht aan het auto-interieur onttrekt. Als de batterijtemperatuur een bepaalde limiet overschrijdt, treedt extra koeling door middel van het aircosysteem in werking.

De "Audi A6 hybrid" kent een volledige elektrische modus. Hierbij is een topsnelheid van 100 km/h haalbaar en de actieradius bedraagt 3 km. In hybride-modus ondersteunt de elektromotor de TFSI-motor bij het accelereren. Bij het afremmen werkt de elektromotor dan als generator: hij zet bewegingsenergie om in elektriciteit.

Audi A6

Uiteraard kent de A6 Hybrid ook een rijprogramma waarbij uitsluitend de benzinemotor in actie komt. Alle informatie over de aandrijfmodus wordt weergegeven via het display van de Multi Media Interface (MMI). De hybrid sprint van 0-100 km/h in 7,3 seconden en heeft een topsnelheid van 238 km/h. Het gemiddelde verbruik bedaagt 6,2 l/100 km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 142 g/km (voorlopige cijfers).

Standaard zijn onder meer een automatische airconditioning met twee klimaatzones, 17 inch lichtmetalen velgen, het MMI-systeem met 6,5 inch kleurenscherm, een elektromechanische handrem, adaptieve remlichten, zes airbags, en het Audi pre sense basic-veilgheidssyteem dat bijdraagt aan het voorkomen van ongevallen. Interessante opties zijn een head-up display dat vitale informatie op de voorruit projecteert, de Audi Music interface, een tv-module en diverse soundsystemen waaronder van Bose en Bang & Olufsen. De nieuwe A6 gaat desgewenst ook online. Dit kan bijvoorbeeld via telefoonvoorbereiding online en de WLAN-hotspot die met behulp van een sim-kaart werkt.

Het MMI-systeem is door middel van diverse modules uit te breiden. Met MMI touch is de MMI te bedienen met een touchpad. Dit maakt zelfs geschreven instructies (telefoonnummers bijvoorbeeld) mogelijk. Het MMI navigatie plus werkt nauw samen met de verschillende assistentie- en veiligheidsystemen. De gegevens van de route worden bijvoorbeeld gebruikt om de werking van de verlichting, de transmissie en de adaptieve cruise control te optimaliseren. De nieuwe Audi A6 wordt in het eerste kwartaal van 2011 op de Nederlandse markt verwacht. De prijzen en de exacte uitvoeringspecificaties zijn nog niet bekend.