26 november 2010
Ford C-Max

Ford C-Max

5 sterren voor Ford (Grand) C-Max bij EuroNCAP botsproef

26 november 2010 | De geheel nieuwe Ford C-MAX en Grand C-MAX hebben het maximale aantal van vijf sterren gescoord in de veiligheidstest van de onafhankelijke organisatie Euro NCAP. Beide auto's behaalden de hoogste score die ooit voor bescherming tegen whiplash is genoteerd en blonken uit in veiligheid voor zowel volwassenen als kinderen. De Ford C-MAX en Grand C-MAX staan op het nieuwe wereldwijde C-platform van Ford en zijn de eerste Ford-personenauto's die zijn getest volgens de nieuwe botssimulatieprocedures die Euro NCAP vorig jaar heeft ingevoerd.

Zowel de nieuwe C-MAX als de Grand C-MAX zijn uitgerust met het Ford IPS (Intelligent Protection System): een ultrasterke carrosseriestructuur in combinatie met state-of-the-art inzittendenbescherming. In totaal bestaat 53 procent van de carrosserie uit extra sterk staal; dat is acht procent meer dan bij het model van de vorige generatie.

Er is ultrasterk boriumstaal toegepast in de A-stijlen, de B-stijlen, de treeplanken en verstevigingsbalken in de portieren, waardoor er een extreem stijve kooiconstructie ontstaat die bij een aanrijding minimaal vervormt; zelfs bij frontale botsingen, zijdelingse impacts en zijdelingse impacts van een paalvormig object. Er is zeer sterk tweefasenstaal toegepast in de voorste kreukelzone, de zijdorpel en dwarsbalken in de bodem voor maximale energieabsorptie en minimale vervorming van de veiligheidskooi rondom de inzittenden.

Ford C-Max

De C-MAX en Grand C-MAX zijn verder uitgerust met een voorste subframe dat zo is ontworpen dat het bij een frontale botsing loskomt van de onderkant van de carrosserie, waardoor de voetruimte van de veiligheidskooi minder vervormt.

Het IPS (Intelligent Protection System) van de C-MAX en Grand C-Max bestaat uit afzonderlijke eentraps-airbags en 3D-airbags die het hoofd en de borstkas van de bestuurder en bijrijder beschermen. Verder zijn er standaard zijairbags voor de stoelen op de eerste en tweede rij.

De veiligheid van de bestuurder wordt vergroot doordat de stuurkolom bij aanrijdingen op hoge snelheid horizontaal, van de bestuurder af inschuift, zodat er minder kracht op het hoofd en de borstkas van de inzittende komt. Ford heeft de voorste stoelen uitgerust met effectievere gordelspanners, die de veiligheidsgordels verder kunnen aanspannen, en met spankrachtbegrenzers.

Ford C-Max

Ook aan de voorkant van de auto's is veel aandacht besteed om voetganger beter te beschermen. Het resultaat is een inklapbaar ruitenwissermechanisme en een nieuwe 'zachte' zone in de motorkap die de impact van een botsing met de onderzijde van de voorruit moet verminderen.

De veiligheid van passagiers op de achterste zitrijen van de nieuwe C-MAX is een belangrijk designelement. Alle achterstoelen van de C-MAX en Grand C-MAX zijn uitgerust met 3-punts veiligheidsgordels, terwijl de buitenste stoelen op de tweede rij ook ISOFIX-bevestigingspunten hebben (in beide modellen).

De 7-zits Grand C-MAX heeft bovendien een nieuw herinneringssysteem voor de achtergordels, dat de bestuurder waarschuwt als een passagier op de tweede of derde rij de veiligheidsgordel niet (of niet goed) heeft vastgemaakt. Deze voorziening is vooral handig als er met jonge kinderen in de auto wordt gereden.