24 november 2010
Opel Meriva

Opel Meriva

Vijf EuroNCAP sterren voor Opel Meriva

24 november 2010 | De Opel Meriva kijgt van EuroNCAP vijf sterren voor de veiligheid. De Euro NCAP tests bewijzen dat de achteraan scharnierende achterdeuren van de Meriva bij alle ongevaltypes een hoge veiligheid bieden. De FlexDoors worden automatisch vergrendeld zodra de auto een snelheid van 4 km/u bereikt. Na een ongeval worden de deuren door dit vergrendelingsmechanisme ontgrendeld zodat de inzittenden de auto kunnen verlaten.

De FlexDoors zijn een belangrijk onderdeel van het design van de Meriva. Het veiligheidsprogramma is gebaseerd op de stevige carrosseriestructuur die er samen met een hele reeks beschermingssystemen voor zorgt dat de inzittenden optimaal worden beschermd.

Tot de standaarduitrusting behoren driepuntsgordels voor de vijf zitplaatsen, frontale en (vanaf de uitvoering "Edition") zijdelingse airbags voor de beide voorpassagiers en gordijnairbags voor en achter. De voorstoelen zijn ook uitgerust met tweefasige gordelspanners en de vijf zitplaatsen zijn van een gordelwaarschuwing voorzien. Actieve hoofdsteunen op de voorstoelen helpen whiplash te voorkomen; het meest voorkomende en een vaak langslepend letsel als gevolg van een kop-staartbotsing.

Opel Meriva

Voor de bestuurder is de Meriva uitgerust met het gepatenteerde Pedal Release System (PRS) van Opel, dat de pedalen bij een frontale botsing loskoppelt en zo het risico voor verwonding aan voeten en onderbenen beperkt. De nieuwe generatie Meriva heeft een energieabsorberend stuursysteem met extra opvullingen in het onderste gedeelte van het dashboard. Naast voorzieningen voor bescherming bij ongevallen is de nieuwe Meriva standaard uitgerust met het Electronic Stability Program (ESP) van de nieuwste generatie met verder verbeterde software voor stabiliteit bij het remmen en bescherming bij een koprol, voor betere dynamische eigenschappen en een hoge actieve veiligheid.

De ingenieurs hebben bijzondere aandacht besteed aan de veiligheid van kinderen. De maximumscore in deze categorie is ook het resultaat van de kinderzitjes van Opel, die op de buitenste zitplaatsen op de achterbank standaard zijn voorzien van ISOFIX-bevestigingen en bevestigingsogen voor een extra riem bovenaan. De airbag van de voorpassagier kan natuurlijk worden uitgeschakeld zodat het kinderzitje ook voorin kan worden gemonteerd.

De nieuwe generatie Meriva krijgt ook een uitstekende score voor de veiligheid van voetgangers. Hoewel de motorkap stevig is, is hij op de cruciale plaats ook voldoende plooibaar om de impact van het hoofd bij een typisch ongeval met voetgangers zo veel mogelijk op te vangen. Het innovatieve voorbumpersysteem helpt ook verwondingen aan benen en knieën te voorkomen.

Opel Meriva

Het intelligente design van de Meriva loont in meer dan één opzicht: niet alleen biedt de Meriva een optimale bescherming van de inzittenden, ook de kosten voor service en onderhoud zijn laag. Dit geldt vooral voor schade door lichte ongevallen bij lage snelheid, die het grootste deel van ongevallen uitmaken. Veel aandacht werd besteed aan het design van plaatsen die bij een ongeval de meeste schade oplopen en praktische oplossingen voor reparatie kregen prioriteit.