18 november 2010
 

Honda Fit EV

Debuut voor elektrische Honda in LA

18 november 2010 | Honda pakt uit tijdens de Los Angeles Motorshow. Het merk toont niet alleen de "Fit EV", een volledige elektrisch aangedreven auto. Ook een platform voor Honda's nieuwe middenklasse plug-in hybride maakt er zijn werelddebuut. De Honda Fit EV (in Europa bekend onder de naam Jazz) laat zien in welke richting Honda denkt met betrekking tot de elektrisch aangedreven auto die in 2012 in de Verenigde Staten en Japan debuteert. Het nieuwe plug-in hybrideplatform (geschikt voor twee motoren) licht een tipje van de sluier van Honda's nieuwste generatie hybridetechnologie, die in 2012 zijn debuut maakt.

De elektrisch aangedreven Fit EV is gebaseerd op de vijfpersoons Fit hatchback en is bedoeld voor dagelijks gebruik door de gemiddelde forens. De Fit EV wordt aangedreven door een elektromotor die zijn energie krijgt van een lithium-ion-accu. Deze motor is een afgeleide van de motor in de FCX Clarity. Bovendien is de krachtbron stil bij hogere snelheden. De Fit EV heeft een topsnelheid van 145 km/uur.

Honda Fit EV

De Fit EV heeft (naar verwachting) een actieradius van ongeveer 160 kilometer, op basis van de Amerikaanse normen voor gebruik in stadsverkeer. De actieradius kan worden vergroot door gebruikmaking van het keuzesysteem met drie programma's, dat bekend is van de Honda CR-Z. Daarmee heeft de bestuurder keuze uit drie standen: Econ, Normal of Sport. De eerste stand is voor een zo laag mogelijk verbruik, de laatste voor maximale acceleratiekracht. In de Econ-modus neemt de actieradius met 17 procent toe in vergelijking met de stand Normal en met 25 procent in vergelijking met de Sportstand. Overigens is de acceleratiekracht in de Sportstand vergelijkbaar met die van een tweeliter benzinemotor.

Als aanvulling op het aandrijfsysteem met drie standen is de Fit EV voorzien van een aantal interactieve besturingssystemen om de actieradius te optimaliseren. Zo wordt de bestuurder met behulp van aanwijzingen op een speciale display geadviseerd comfortvoorzieningen als airconditioning uit te schakelen om energie te besparen. Ook is de Fit EV uitgerust met een voorziening waarmee de bestuurder met behulp van een smartphone of pc gegevens over de auto op afstand kan uitlezen. Voor deze handzame afstandbediening is geen internet of gsm-signaal vereist. De bestuurder kan er het laadniveau van de auto mee controleren, het oplaadproces starten en de airconditioning activeren.

Honda Fit EV

Deze mobiele applicatie kan in samenhang met een speciale website worden gebruikt om optimale tijdstippen voor opladen te plannen en om openbare laadstations te lokaliseren. Hiervoor is de Fit EV uitgerust met een navigatiesysteem dat de stations weergeeft. Opladen van de Fit EV kan in minder dan twaalf uur als wordt gebruikgemaakt van een 120-voltaansluiting en in minder dan zes uur bij 240 volt.

In Los Angeles toont Honda ook het platform voor zijn toekomstige generatie hybrides. De technologie maakt het voor Honda's nieuwe middenklasser mogelijk om volledig elektrisch rijden (in de stad) te combineren met de lange rit buiten de stad, zonder een grote aanslag te plegen op de actieradius. Met behulp van de twee motoren kan de auto op drie manieren worden aangedreven: volledig elektrisch, elektrisch in combinatie met de verbrandingsmotor en volledig door de verbrandingsmotor.

Honda Fit EV

De accu wordt onderweg bijgeladen doordat zogenoemde 'remenergie' wordt teruggewonnen en omgezet in elektriciteit. De elektromotor levert 120 kW en maakt gebruik van een 6 kWh lithium-ion-accu. Bij volledig elektrische aandrijving in stadsverkeer heeft de auto een actieradius van ongeveer 15 tot 25 kilometer en bedraagt zijn topsnelheid 100 km/uur. Volledig opladen vergt 2 tot 2,5 uur op 120 volt en 1 tot 1,5 uur op 240 volt. De benzinemotor voor het hybrideplatform is de zeer zuinige 2,0-liter i-VTEC-viercilinder, die gekoppeld is aan een elektrische, continu variabele transmissie (E-CVT).

Honda Fit EV Honda Fit EV Honda Fit EV Honda Fit EV
 
Websitewww.honda.nl
Deel via