18 november 2010
Mercedes-Benz CLS

Mercedes-Benz CLS

Mercedes-Benz kondigt CLS 63 AMG aan

18 november 2010 | Op de autotentoonstelling van Los Angeles (19-28 november) introduceert Mercedes-Benz de CLS 63 AMG. De vierdeurs coupé beschikt over een nieuwe AMG V8 biturbo-motor met een vermogen van maximaal 410 kW (557 pk) en een koppel van 800 Nm. Deze motor is standaard gekoppeld aan de AMG Speedshift MCT zeventraps sport-transmissie. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt 9,9 l/100 km. Daarmee is de nieuwe CLS 63 AMG 32% zuiniger dan zijn voorganger.

De nieuwe CLS 63 AMG beschikt over de nieuwe 5,5-liter AMG V8 biturbomotor die intern bekend staat als M157. Deze beschikt over directe brandstofinspuiting met piëzo-injectoren, variabele nokkenastiming, intercooling, een intelligent generator management en een start/stop functie. Het maximale vermogen bedraagt 386 kW (525 pk) en koppel bereikt een piekwaarde van 700 Nm.

Mercedes-Benz CLS

Daarmee zijn een topsnelheid van 250 km/h (elektronisch begrensd) en een sprint van 0-100 km/h in 4,4 seconden mogelijk. Optioneel is het AMG Performance Package beschikbaar. Mede door een verhoging van de turbodruk (van 1,0 tot 1,3 bar) stijgt het vermogen van de nieuwe AMG V8 tot 410 kW (557 pk) en het koppel tot 800 Nm. De CLS 63 AMG met het AMG Performance Package sprint in 4,3 seconden van 0-100 km/h en heeft een begrensde topsnelheid van 300 km/h. De uitvoeringen met het AMG Performance Package zijn herkenbaar aan een carbonfiber-motorafdekking.

Hoewel de nieuwe AMG-V8 sterker is dan de 6,2-liter krachtbron die hij aflost, is het gemiddelde verbruik met 32% afgenomen. De nieuwe CLS 63 AMG is volgens de New European Driving Cycle (NEDC) goed voor een gemiddelde van 9,9 l/100 km (voorganger: 13,5 l/100 km). De gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuwe CLS 63 AMG bedraagt 232 g/km. De verbruik- en CO2-cijfers gelden ook voor de uitvoering met AMG Performance Package.

Mercedes-Benz CLS

De CLS 63 AMG is standaard uitgevoerd met AMG Speedshift MCT zeventraps-transmissie. Deze versnellingsbak heeft geen koppelomvormer, maar maakt gebruik van een compacte 'natte start-koppeling'. Daarbij beschikt hij over een start/stop-functie, die actief is in de zogenaamde "Controlled Efficiency"-modus.

Andere kenmerken daarvan zijn een 'zachtere' respons op het gaspedaal en het sneller opschakelen naar een hogere versnelling. De versnellingsbak biedt ook een Sport-, een Sport plus- en een Manual-modus. Deze rijprogramma's zijn afgestemd op (zeer) sportief gebruik. Om razendsnel overschakelen mogelijk te maken, wordt bij volle motorbelasting de injectie en de ontsteking gedurende een fractie van een seconde onderbroken. De AMG Speedshift MCT-transmissie heeft daarnaast een automatische 'double-declutch-' en een RACE START-functie.

Mercedes-Benz CLS

Het sportieve karakter van de CLS 63 AMG is ook te danken aan het AMG Ride Control sportonderstel met stalen veren vóór en luchtvering met niveauregeling achter. De demping wordt elektronisch aangestuurd en reageert volautomatisch op veranderende rijomstandigheden. De bestuurder heeft keuze uit drie 'settings': Comfort, Sport en Sport plus.

De nieuwe elektromechanische AMG sport parameter-stuurinrichting levert ook een belangrijke bijdrage aan de sportieve beleving. De mate van bekrachtiging is variabel aan de hand van de gekozen onderstelmodus; de keuze voor een sportieve afstemming gaat gepaard met een extra directe stuurrespons. De stuurinrichting is zeer energiezuinig dankzij de behoeftegestuurde werking; er wordt alleen energie gebruikt als een stuurbeweging plaatsvindt. Ook het ESP kent verschillende 'settings', waaronder voor (extra) sportieve rijstijl.

Mercedes-Benz CLS

De remschijven (vóór en achter) hebben een diameter van 360 mm en zijn inwendig geventileerd en geperforeerd. De remschijven vóór maken gebruik van composiettechnologie en zijn onder raceomstandigheden getest. Optioneel is het AMG keramische composietremsysteem beschikbaar. De remschijven hiervan zijn groter en lichter dan die van de originele reminstallatie. Daardoor zijn de prestaties en het uithoudingsvermogen van dit systeem nog beter. De geringe massa van de remschijven verlaagt bovendien het onafgeveerde gewicht en dat draagt bij aan een zeer precies stuur- en weggedrag. De CLS 63 AMG heeft triple-spaak AMG-wielen met 255/35R19-banden vóór en 285/30R19-banden achter.

Gewichtsreductie was een belangrijk uitgangspunt in de ontwerpfase van de nieuwe CLS 63 AMG. Daarom zijn diverse carrosseriedelen uitgevoerd in licht en sterk aluminium. Dat geldt bijvoorbeeld voor de motorkap, de wielkasten vóór, de achterklep, de deuren en een groot aantal onderhuidse componenten. Ten opzichte van conventionele stalen portieren, zijn de deuren van de CLS 63 AMG 24 kg lichter.

Mercedes-Benz CLS

De nieuwe CLS 63 is in één oogopslag herkenbaar als het sportieve topmodel binnen de CLS-reeks. De brede grille met de centraal geplaatste ster is een overduidelijke verwijzing naar de spectaculaire SLS AMG. Andere typische CLS 63 AMG kenmerken zijn de speciaal voor dit model ontworpen motorkap, de bredere spatborden, de achterspoiler (van carbon bij het AMG Performance Package) en de diffuser waarin de twee dubbele uitlaatpijpen en het mistachterlicht zijn opgenomen. De 19-inch lichtmetalen AMG-velgen in triple-spaak design dragen eveneens bij aan het unieke karakter van de CLS 63 AMG.

Het cockpitgevoel van de CLS 63 AMG wordt nog eens extra aangezet door de standaard AMG-sportstoelen die zijn bekleed met nappaleder en het nieuwe driespaaks AMG-sportstuur met aluminium schakelpaddles. Het stuur is aan de boven- en onderzijde afgevlakt. In de middenconsole is de AMG DRIVE UNIT ondergebracht. Hiermee kan de bestuurder diverse individuele settings kiezen.

Mercedes-Benz CLS

De CLS 63 AMG komt in maart 2011 op de Nederlandse markt. De prijsstelling wordt in een later stadium bekend gemaakt.