12 november 2010
Audi Q5 (2008 - 2017)

Audi Q5 (2008 - 2017)

Audi introduceert Q5 Hybrid Quattro

12 november 2010 | Audi presenteert de Audi Q5 met hybride motor. De Q5 Hybrid Quattro heeft een aandrijflijn waarbij een 2.0 TFSI-motor en een elektromotor samen een maximaal vermogen van 180 kW (245 pk) en een koppel van 480 Nm genereren. Dit is goed voor hoge prestaties bij een gemiddeld verbruik van minder dan 7,0 l/100 km. De Audi Q5 Hybrid Quattro is in staat om met een snelheid van 60 km/h over een afstand van drie kilometer uitsluitend gebruik te maken van elektrische aandrijving. De topsnelheid in de elektrische modus bedraagt 100 km/h. De Hybrid Quattro wordt in het vierde kwartaal 2011 op de Nederlandse markt verwacht.

De Audi Q5 maakt gebruik van een zogenaamd parallel hybridesysteem waarbij de 2.0 TFSI-benzinemotor en de elektromotor direct achter elkaar zijn geplaatst. De viercilinder 2.0 TFSI-krachtbron beschikt over directe brandstofinspuiting in combinatie met turbotechnologie. Hij is goed voor een vermogen van 155 kW (211 pk) en een koppel van 350 Nm, dat vanaf 1.500 tpm. continu beschikbaar is.

Audi Q5 (2008 - 2017)

De elektromotor is een zogenaamde 'permanently excited synchronous machine' die diverse functies heeft. Hij fungeert niet alleen als krachtbron, maar ook als startmotor en bij het afremmen als generator. Het vermogen van de elektromotor bedraagt 33 kW (45 pk). Hij wordt gevoed door een lithium-ion batterijsysteem dat slechts 38 kg weegt. Deze compacte unit (26 liter volume) is onder de bagageruimte ondergebracht. De energiecapaciteit van de uit 72 cellen bestaande batterijunit bedraagt 1.3 kW/h en het outputvermogen 39 kW.

De efficiency van de aandrijflijn wordt versterkt door de achttraps tiptronic-transmissie met start-stop-systeem. Op de plaats waar zich normaal gesproken de koppelomvormer bevindt, is nu de elektromotor van de hybridemodule ondergebracht. De meervoudige plaatkoppeling functioneert in een oliebad en is in staat de elektromotor en de TFSI aan elkaar te koppelen of juist te ontkoppelen. De complete hybride-unit en bijbehorende componenten wegen samen minder dan 130 kg.

Audi Q5 (2008 - 2017)

Het totale vermogen van 180 kW (245 pk) en het maximale koppel van 480 Nm leiden tot een topsnelheid van 222 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 7,1 seconden. De tussensprint van 80-120 km/h (in vijf) neemt 5,9 seconden in beslag. Bij dit alles komt het gemiddelde brandstofverbruik uit op minder dan 7,0 l/100 km en de gemiddelde CO2-uitstoot op minder dan 160 g/km. Dankzij de brandstoftank met een inhoud van 75 liter bedraagt de actieradius van de Q5 Hybrid Quattro meer dan 1.000 kilometer.

Dankzij de parallelle opzet van het hybridesysteem kent de Hybrid Quattro drie verschillende aandrijfmogelijkheden. Er is keuze uit volledig elektrische aandrijving, aandrijving waarbij uitsluitend de benzinemotor wordt ingezet of een combinatie van beide. De bestuurder kan via een speciale knop de gewenste modus kiezen. Bij de keuze voor 'EV' ligt de nadruk op elektrische aandrijving, 'D' zorgt voor een zo efficiënt mogelijke samenwerking tussen TFSI- en elektromotor en de keuze voor 'S' staat voor maximale prestaties. De geavanceerde aandrijflijn maakt ook recuperatie en een boost-effect mogelijk.

Audi Q5 (2008 - 2017)

In plaats van een toerenteller is de auto uitgevoerd met een zogenaamde 'Powermeter'. De wijzer hiervan geeft op een schaal van 0-100% aan hoe groot de totale vermogensafgifte is. Een tweede zone met gekleurde segmenten (groen en oranje) maakt daarbij welk deel van de aandrijfkracht afkomstig is van de elektromotor en welk deel van de verbrandingsmotor. Een extra instrument geeft de laadtoestand van de batterij weer.

De Q5 Hybrid Quattro is standaard uitgevoerd met permanente vierwielaandrijving. Onder normale omstandigheden gaat het grootste deel van de aandrijfkracht naar de achterwielen. Indien de omstandigheden dat vereisen, kan een groter deel naar de wielen met de meeste grip worden gestuurd. Dit gebeurt volautomatisch.

Audi Q5 (2008 - 2017)

De Audi Q5 Hybrid Quattro is herkenbaar aan de chromen hybride-aanduidingen op de achterklep, de spatborden vóór en de dorpelbescherming. De grille is uitgevoerd in hoogglans (zwart) en de uitlaatpijpen zijn voorzien van verchroomde sierstukken. De 19-inch lichtmetalen velgen met turbine-design zijn speciaal voor dit model ontworpen. Diverse carrosseriedelen (achterklep, motorkap) zijn gemaakt van aluminium.

De standaarduitrusting van de Audi Q5 Hybrid Quattro komt nagenoeg overeen met die van de andere modellen uit de reeks. Het aircosysteem is aangepast aan de specifieke eisen die elektrische aandrijving met zich meebrengt. De compressor van de airco maakt gebruik van een hoog voltage en werkt vraaggestuurd voor maximale efficiency ook met uitgeschakelde TFSI-motor is optimale koeling of verwarming van het interieur gewaarborgd. Het standaard verwarmingssysteem wordt ondersteund door een extra elektrische kachel.

Audi Q5 (2008 - 2017)

De Q5 Hybrid Quattro biedt diverse mogelijkheden tot een internetverbinding. Dit is bijvoorbeeld te realiseren via de optionele telefoonvoorbereiding online en de WLAN-hotspot die met behulp van een sim-kaart werkt.

De Audi Q5 Hybrid Quattro wordt in het vierde kwartaal 2011 op de Nederlandse markt verwacht. De prijs is nog niet bekend.