11 november 2010
 

Seat

Nieuwe motoren bij Seat

11 november 2010 | Seat heeft het motorenaanbod voor zijn modellen de afgelopen tijd op diverse gebieden grondig vernieuwd. Moderne common-rail diesels hebben al diverse pompverstuivervarianten vervangen en turbogeblazen benzinemotoren nemen in rap tempo de plaats in van hun ongeblazen voorgangers. De Spaanse fabrikant gaat nu verder door opnieuw een common-rail diesel en twee nieuwe TSI turbo benzinemotoren aan zijn modelprogramma toe te voegen.

De 1.8 TSI turbo benzinemotor met 88 kW/120 pk fungeert vanaf heden als de nieuwe 'instap-benzinekrachtbron' voor de Exeo. Hij neemt de plaats in van de ongeblazen 1.6 benzinemotor met 75 kW/102 pk. De 1.8 TSI maakt deel uit van een familie van in lengterichting geplaatste TSI-motoren die aanzienlijke brandstofbesparingen en lagere emissies opleveren. De belangrijkste onderdelen die bijdragen aan het verbeterde verbruik en comfort zijn de nieuw gereguleerde oliepomp, een nieuwe, watergekoelde turbocharger, zesgaats injectoren die werken met een druk van 150 bar en twee tegengesteld draaiende balansassen.

Het maximumkoppel van 148 Nm bij 4.000 tpm van de 1.6 is met de introductie van de 1.8 TSI gestegen tot 230 Nm. Bovendien is dat koppel over een breder toerengebied beschikbaar, tussen 1.500 en 3.650 tpm. Daarnaast accelereert de Exeo met deze motor twee seconden sneller vanuit stilstand naar 100 km/u, in 10,2 seconden, terwijl de topsnelheid is toegenomen van 190 tot 202 km/u (alle gegevens op basis van de Exeo sedan). Verder is het gemiddelde brandstofverbruik met 3% gedaald tot 7,3 l/100 km en bedraagt de CO2-uitstoot 169 g/km.

De Seat Exeo 1.8 TSI (88 kW/120 pk) is als 'Comfort Edition' leverbaar vanaf € 22.995,-. De meerprijs voor de Exeo ST Comfort Edition bedraagt € 1.300,-.

Per direct heeft Seat de 2.0-liter diesel met pompverstuivers in de Leon en Altea-serie vervangen door een 2.0 TDI common-rail turbodiesel met 103 kW/140 pk. Deze motor zorgt voor een aanzienlijk lager brandstofverbruik en overeenkomstig lagere CO2-niveaus, verbetert het comfort en kenmerkt zich door een meer verfijnde vermogensafgifte.

Seat

De TDI-motor in de Leon, Altea en Altea XL Stationwagon is de nieuwste uitvoering van de viercilinder turbodiesel met directe brandstofinspuiting. De hoge-drukpomp in het common-rail injectiesysteem ontwikkelt maximaal 1.800 bar aan systeemdruk en de brandstof wordt dankzij geoptimaliseerde injectoren met enorme precisie in de brandstofkamers verneveld. Deze injectoren kunnen tot zeven doses per cyclus halen, waarmee ze het geluidsniveau aanzienlijk verlagen ten opzichte van de vorige motor, die was voorzien van pompverstuivers. De brandstofefficiency en de hoge prestaties worden verder versterkt door een geoptimaliseerd ontwerp van het inlaatspruitstuk en de turbocharger met variabele schoepengeometrie, die zorgt voor een snellere koppelopbouw bij lagere toerentallen. Al deze verbeteringen – een precies inspuitsysteem, een geoptimaliseerd ontwerp voor het inlaatspruitstuk, de recirculatie van afgekoelde uitlaatgassen en de toevoeging van een partikelfilter zorgen er voor dat de Leon en Altea-serie aan de strenge EU5 regelgeving voor emissies voldoen.

In de Altea en Altea XL Stationwagon laat de common-rail diesel een gemiddeld verbruik van 4,9 liter/100 km en een CO2-waarde van 129 gram per kilometer noteren. De nieuwe 2.0 TDI met common-rail technologie verbruikt 0,8 liter/100 km minder dan zijn voorganger, wat overeenkomt met een besparing van rond de 14 procent.

Verder versterkt de nieuwe TDI het sportieve karakter van de Altea-serie; met een acceleratie van 0-100 km/u in 9,7 seconden is hij sneller dan zijn voorganger, de topsnelheid blijft met 201 km/u ongewijzigd.

De Altea en Altea XL Stationwagon 2.0 TDI (103 kW/140 pk) zijn naar keuze te bestellen met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een zestraps DSG-transmissie. Laatstgenoemde versnellingsbak werkt met een dubbele koppeling, waardoor gangwisselingen slechts enkele honderdsten van een seconde vergen met nagenoeg geen onderbreking in de aandrijving. De prestatiecijfers van de Altea en Altea XL Stationwagon met deze bak zijn gelijk aan die van de handgeschakelde versies.

De Seat Leon profiteert eveneens optimaal van de voordelen van de 2.0 TDI (103 kW/140 pk) met common-rail technologie. In de Leon zorgt de krachtbron met een gemiddeld verbruik van 4,8 l/100 km (CO2: 125 g/km) zelfs voor een besparing van 15 procent ten opzichte van de vorige krachtbron met pompverstuivers. De TDI is goed voor een maximumkoppel van 320 Nm tussen 1.750 en 2.500 tpm. De standaardsprint naar de 100 km/u wordt in 9,5 seconden afgelegd, de topsnelheid bedraagt 205 km/u. Net als de Altea-reeks is ook de Leon 2.0 TDI (103 kW/140 pk) optioneel leverbaar met de soepel schakelende 6-traps DSG-versnellingsbak.

Seat

Per direct zijn de Leon, Altea en Altea XL Stationwagon (vanaf het Style-uitrustingsniveau) leverbaar in combinatie met de nieuwe 2.0 TDI common-rail diesel. De vanafprijzen starten bij € 26.995,- (meerprijs DSG: € 1.500,-).

De nieuwe Ibiza 1.2 TSI biedt een vermogen van 77 kW/105 pk. Tegelijkertijd geven het gemiddelde brandstofverbruik van 5,1 liter op 100 kilometer en het CO2-cijfer van 119 gram per kilometer (Ibiza Ecomotive) een statement af over het zeer lage brandstofverbruik. De 1.2 TSI is leverbaar voor alle drie carrosserievarianten – vijfdeurs, 3-deurs SC en ST – en is er in twee varianten: in combinatie met de zeventraps DSG-transmissie en als Ibiza Ecomotive, gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak met start/stop-functie en ESP.

De motor legt een maximumkoppel van 175 Newtonmeter aan de dag dat al vanaf 1.550 tpm beschikbaar is en tot 4.100 toeren per minuut beschikbaar blijft. Dit koppel zorgt bijvoorbeeld voor een tussenacceleratie van 80-120 km/u in de vijfde versnelling in 13,7 seconden; bijna drie seconden sneller dan de Ibiza 1.6 die hij vervangt. De sprint tot 80 km/u vergt met de nieuwe 1.2 TSI 6,5 seconden, waarbij de naald de 100 km/u na 9,8 seconden passeert. De topsnelheid bedraagt voor alle uitvoeringen 190 km/u.

Dankzij de start/stop-functie en het energierecuperatiesysteem bedraagt het brandstofverbruik van de Ibiza 1.2 TSI Ecomotive 5,1 l/100 km, de CO2-emissie is vastgesteld op 119 g/km. Ten opzichte van zijn voorganger betekent dit een verbetering van 19 procent (cijfers Ibiza 1.6: 6,3 liter en 149 g/km).

De 1.2 TSI is voor de Ibiza beschikbaar in Style- en Sport-uitvoering. De vanafprijs voor de handgeschakelde Ibiza 1.2 TSI Style Ecomotive bedraagt € 17.295,- (meerprijs DSG-transmissie bedraagt € 800,-).

Seat Seat
 
Websitewww.seat.nl
Deel via