11 november 2010
Volkswagen Golf VI

Volkswagen Golf VI

VW Golf Blue-e-Motion komt in 2014

11 november 2010 | Volkswagen presenteert de Golf Blue-e-motion, die wordt aangedreven door een elektromotor met een piekvermogen van 85 kW (115 pk) en een continu vermogen van 50 kW (69 pk). De trekkracht bedraagt 270 Nm en is vanaf stilstand direct beschikbaar. De Blue-e-motion belooft rijplezier zonder dat er schadelijke gassen uit de uitlaat komen. De Golf Blue-e-motion komt in 2014 op de markt.

De elektromotor in de Golf Blue-e-motion wordt gevoed door een lithium-ion batterijpakket met een capaciteit van 26,5 kWh. Met de lithium-ion-batterijen die heden ten dage beschikbaar zijn, heeft de Golf Blue-e-motion een actieradius tot 150 km.

De daadwerkelijke actieradius is afhankelijk van factoren als rijstijl, maar ook het gebruik van bijvoorbeeld de airco. Bij de marktintroductie in 2014 kan de fabrikant meer precieze cijfers met betrekking tot de actieradius geven. Batterijtechnologie is zeer sterk in ontwikkeling en dat moet tegen die tijd tot een aanzienlijke vergroting van de actieradius leiden.

Volkswagen Golf VI

Alles in de Golf Blue-e-motion is afgestemd op een efficiënt energiegebruik. De cW-waarde (luchtweerstand) bedraagt 0,295. Bovendien kan de auto gemakkelijk uitrollen: als de bestuurder het 'gaspedaal' loslaat, wordt de trekkracht van de motor gereduceerd tot nul. Hierdoor wordt de weerstand tot een minimum beperkt en kan de Blue-e-motion extreem lang uitrollen. Het is ook mogelijk de kinetische energie die vrijkomt bij het uitrollen/afremmen, om te zetten in elektriciteit, waarmee de batterij wordt opgeladen.

De Golf Blue-e-motion heeft een topsnelheid van 135 km/h en sprint in 11,8 seconden van 0-100 km/h.

Het batterijpakket in de Blue-e-motion telt dertig modules, die zijn opgebouwd uit 180 lithium-ion cellen. De totale energiecapaciteit bedraagt 26,5 kWh. De modules zijn ondergebracht onder de laadvloer van de bagageruimte, in de centrale 'tunnel' tussen de voorstoelen en onder de achterbank. Een koelsysteem zorgt ervoor dat de batterijen altijd onder optimale (thermische) omstandigheden functioneren. Het totale batterijpakket weegt 315 kg.

Volkswagen Golf VI

Opladen is mogelijk via een aansluiting achter het VW-logo in de grille. Een indicator in het dashboard geeft aan dat de stroomkabel correct is aangesloten en vergrendeld. Een knipperende LED in dit instrument geeft aan dat de batterij wordt geladen.

De bestuurder wordt via een kW-meter continu op de hoogte gehouden van de hoeveelheid energie die hij/zij via het 'gaspedaal' vraagt. In dit instrument is ook een 'range-indicator' geïntegreerd. Deze geeft aan wat de resterende actieradius is. Het energieverbruik van bijvoorbeeld airco en ventilatie kan worden opgeroepen via het multifunctionele display.

De bestuurder van een Golf Blue-e-motion heeft keuze uit vier mogelijkheden om remenergie te gebruiken (van D tot en met D3). In de D-stand gaat de auto 'sailen' zodra de bestuurder de voet van het gaspedaal haalt. De weerstand van de motor valt hiermee volledig weg; de Golf Blue-e-motion mindert dan vaart door (uitsluitend) lucht- en rolweerstand. In de D3-stand wordt de maximale hoeveelheid kinetische energie omgezet in elektriciteit.

Volkswagen Golf VI

De Golf Blue-e-motion biedt keuze uit drie rijprogramma's. In de stand Comfort+ is de volledige 85 kW (115 pk) beschikbaar en is de topsnelheid van 135 km/h haalbaar. In 'Normal' wordt het vermogen gereduceerd tot 65 kW (89 pk) en is een topsnelheid van 115 km/h mogelijk. Ten slotte is er het Range+ rijprogramma. Met kW (75 pk) wordt de topsnelheid tot 105 km/h. In deze stand wordt de airco uitgeschakeld.

De belangrijkste aandrijfcomponenten van de Golf Blue-e-motion (elektromotor, transmissie en differentieel) wegen samen 80 kg. Het energiemanagement wordt verzorgd door een pulsgestuurde omvormer met een hoog voltage. Deze omvormer is samen met het 12 Volt-systeem, de gelijkstroomconvertor en de laadmodule in een compacte unit geïntegreerd.

De vijfdeurs Golf Blue-e-motion met vijf volwaardige zitplaatsen weegt in totaal 1.554 kg en is daarmee 205 kg zwaarder dan een vergelijkbare Golf BlueMotion TDI met DSG-transmissie. Het veiligheidsniveau van beide auto's is identiek.

Volkswagen Golf VI

Volkswagen houdt zich al ruim dertig jaar bezig met onderzoek naar elektrisch aangedreven voertuigen. Halverwege de jaren '70 bouwde Volkswagen zijn eerste elektrische auto's. De Golf Blue-e-motion is dus een elektrische Golf in een lange lijn. Zo werd de Golf I in 1976 voorzien van een 20 kW sterke elektromotor. In 1986 volgde de E-Golf, een studiemodel waarin verschillende soorten batterijen en elektromotoren werden getest. In 1989 kwam vervolgens de elektrisch aangedreven Golf CityStromer (Golf II) in een kleine serie op de markt met 18,5 kW sterke elektromotor. Om alle elektrische energie voor de aandrijving te kunnen benutten, werkte de verwarming bijvoorbeeld op diesel. In 1993 kwam de tweede Golf CityStromer op de markt (Golf III), ontwikkeld in samenwerking met Siemens. Tot 1996 werden er 120 gebouwd en zij hadden een actieradius van 90 km. Deze Golf CityStromer maakte voor het laden van de batterijen gebruik van het normale stroomnetwerk. Het tot 80% laden van de batterijen nam anderhalf uur in beslag; een volledige laadcyclus duurde iets langer.