10 november 2010
Honda CR-Z

Honda CR-Z

Honda CR-Z is Japanse Auto van het Jaar

10 november 2010 | De eerste hybride sportcoupé ter wereld, de Honda CR-Z, is uitgeroepen tot 'Car of the Year' in Japan. De 'Car of the Year' is de meest prestigieuze titel op autogebied in Japan. Sinds de invoering van deze verkiezing, 31 jaar geleden, heeft Honda deze titel al elf keer gewonnen. Naast de Civic behaalden in eerdere edities onder andere ook de Accord, Stream, Legend en de Fit (de Japanse versie van de Honda Jazz) de titel 'Car of the Year'.

De Honda CR-Z is de afgelopen zomer in Nederland geïntroduceerd. Hij combineert de voordelen van schone en zuinige hybrideaandrijving met de rijeigenschappen van een sportauto. De auto staat op een onderstel met een grote spoorbreedte en een korte wielbasis, wat bijdraagt aan het dynamische rijgedrag. Het is bovendien 's werelds eerste hybrideauto met een handmatig te bedienen zesversnellingsbak.

De Honda CR-Z is voorzien van een 1,5-liter i-VTEC viercilindermotor. Het karakter van deze motor wordt versterkt door de elektromotor, die 78 Nm en 10 kW (14 pk) levert, voornamelijk in het lage- en middentoerengebied. Hierdoor is het soepele karakter van de CR-Z-motor vergelijkbaar met dat van een turbomotor. Het gecombineerde vermogen van de twee krachtbronnen bedraagt 91 kW (124 pk) en het maximumkoppel is 174 Nm.

Honda CR-Z

De sprint naar de 100 km/uur kost hierdoor 9,9 seconden en de topsnelheid is 200 km/uur. Het gemiddelde verbruik bedraagt 5,0 l/100 km en de CO2-emissie 118 g/km. Door zijn geavanceerde IMA-hybride techniek kent de CR-Z een laag verbruik en een al even lage CO2-uitstoot. Hiermee valt de CR-Z in het voor zakelijk rijders gunstige bijtellingstarief van 20 procent voor zakelijk rijders.

Een ander belangrijk aspect van het rijplezier in de CR-Z is het feit dat de bestuurder kan kiezen uit drie rijmodi: Sport, Econ of Normal. In elke modus krijgt de CR-Z een specifieke setting, waarbij onder andere gaspedaalrespons, sportievere besturing en de hoeveelheid assistentie van de elektromotor wordt gekozen.