11 september 2001
 

SsangYong Rexton (2002 - 2004)

De Rexton is het nieuwe topmodel van Ssang Yong

11 september 2001 | SsangYong presenteert een geheel nieuw vlaggenschip, de Rexton. Hij hoort volgens het merk thuis in de top van het 4WD-segment waar met name de Jeep Grand Cherokee, de Land Rover Discovery, de Mercedes-Benz M-klasse en de Toyota LandCruiser de dienst uitmaken. De Rexton betreedt dit speelveld met een zeer luxe uitrusting en de kracht van een 3,2-liter zescilinder benzinemotor. Door zijn formaat - de 4x4 is 4,72 meter lang - en door zijn luxe positioneert hij zich boven de Musso.

De nieuwe Rexton (een samenvoeging van het Latijnse rex (koning) en het Engelse tone, als verwijzing naar muziek) is niet alleen een nieuwe, toonaangevende 4WD van SsangYong: hij markeert tevens een nieuwe start van het merk na de losmaking van Daewoo. Italdesign legde de basis voor de lijnen van de Rexton. De carrosserie heeft een kenmerkende en strakke vorm, waarin de robuuste sculptuur van een stoere, imposante 4x4 duidelijk naar voren komt. De ronde, gladde vormen van de Rexton tonen weliswaar gracieus, het design laat er geen twijfel over bestaan dat het hier om een stoere, gespierde 4x4 gaat. De Rexton heeft een flinke wielbasis van 2.820 mm, wat bijdraagt aan de rijstabiliteit. Het voorste gedeelte van het frame is relatief lang, wat de botsveiligheid vergroot. De bewegingsvrijheid in ruw terrein is groot. Achter heeft de auto een overhang van slechts twaalf centimeter, wat resulteert in een uitloophoek van 29 graden. In het segment van de Rexton is luxe een vereiste: de 4x4 is dan ook leverbaar met voorzieningen als elektronisch gestuurde vierwielaandrijving, elektrische stoelverstelling met geheugen, stoelverwarming en satellietnavigatie. Geavanceerde klimaatregeling (inclusief airco) vergroot eveneens het comfort.

SsangYong Rexton (2002 - 2004)

Voor prestaties op de weg en in het terrein hanteerden de technici van SsangYong de M320 van Mercedes-Benz als hun benchmark. Onder de kap van de Rexton zit dan ook een beproefde zescilinder krachtbron met een cilinderinhoud van 3,2-liter, die voldoende kracht levert voor prima prestaties zowel on- als off road. De geavanceerde vierwielaandrijving draagt daaraan eveneens in belangrijke mate bij. De Rexton heeft een door Borg-Warner ontwikkelde permanente vierwielaandrijving met een elektronische regeling die de aandrijfkrachten naar de wielen met de meeste grip voert en daarbij gebruikmaakt van sensoren die onder meer de stand van het gaspedaal en wielsnelheden registreren. De regeleenheid stuurt een elektronische koppeling aan, die de krachten schokvrij verdeelt over voor- en achteras. Het systeem is daarnaast in staat de aandrijfkrachten per wiel afzonderlijk te reguleren. Dat zorgt voor een stabiel rijgedrag ongeacht het soort ondergrond.