1 november 2010
 

Toyota

Toyota maakt van oude batterijen nieuwe batterijen

1 november 2010 | Toyota Motor Corporation (TMC) gaat nikkel uit oude batterijen van hybride auto's gebruiken in nieuwe batterijpakketten. Het terugwinnen van het nikkel is niet alleen beter voor het milieu, maar zorgt er ook voor dat er minder nikkel hoeft te worden gewonnen.

TMC maakt voor de hybride modellen gebruik van Nikkel-MetaalHydride (Ni-MH) batterijpakketten. Al deze batterijen worden door Toyota bij het recyclingproces van de auto teruggenomen en gerecycled. De teruggewonnen nikkel wordt gebruikt als ruw materiaal voor de productie van roestvrij staal.

Toyota

Met het nieuwe, door TMC zelf ontwikkelde, procedé is het vanaf nu ook mogelijk om hoogwaardig nikkel uit de Ni-MH batterijpakketten terug te winnen. Dat maakt 'battery-to-battery'-recycling mogelijk. Bij de recycling werkt TMC nauw samen met Toyota Chemical Engineering (uitvoering recycleproces), Sumitomo Metal Mining (terugwinnen van het nikkel) en Toyota's Primearth EV Energy (voor de productie van nieuwe batterijpakketten).

Het procedé wordt nu allereerst ingevoerd in Japan maar zal later ook in de rest van de wereld worden geïntroduceerd.

Toyota

Feiten over de batterij van een Hybrid Auris en Hybrid Prius:

  • De batterij weegt 38 kilo
  • Het gewicht is inclusief stalen veiligheidsframe, koeling en kabels
  • De batterij heeft de afmeting van drie schoenendozen
  • De batterij gaat autoleven lang mee
  • Er zijn een taxi-Prius'en bekend met meer dan 500.000 kilometers op de teller
  • In Nederland rijden al meer dan 35.000 Full Hybrid Toyota's rond
  • In geval van een aanrijding is de prijs van een nieuwe batterij inclusief montage circa 1.800 euro
  • De vervangingsratio van de batterij is minder dan een promille
Toyota Toyota
 
Websitewww.toyota.nl
Deel via
 
 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!