22 oktober 2010
Mercedes-Benz S-Klasse (2005 - 2013)

Mercedes-Benz S-Klasse (2005 - 2013)

Mercedes maakt prijs S250 CDI bekend

22 oktober 2010 | Dankzij zijn nieuwe biturbo dieselmotor en 7G-Tronic automatische transmissie is de S-Klasse 250 CDI BlueEfficiency de zuinigste en schoonste limousine van Mercedes-Benz. Het motorvermogen bedraagt 150 kW (204 pk) en het koppel 500 Nm, terwijl het brandstofverbruik met 5,7 liter per 100 kilometer en de CO2-uitstoot van 49 gram per kilometer relatief laag liggen. Dat resulteert in een B-label voor de korte wielbasis en een A-label voor de lange wielbasis. De S250 CDI BlueEfficiency is vanaf januari 2011 leverbaar voor 89.900 euro.

De nieuwe biturbo dieselmotor is uitgevoerd met directe brandstofinspuiting volgens het 'common-rail'-principe van de modernste generatie. De hoge inspuitdruk van 2.000 bar zorgt mede voor een vermogen en een koppel die op het niveau van een zescilinder-dieselmotor liggen. Standaard is de S 250 CDI BlueEfficiency voorzien van de nieuwe ECO start-/stopfunctie.

Mercedes-Benz S-Klasse (2005 - 2013)

De eerste uitvoering met een viercilindermotor in de ruim 60-jarige geschiedenis van de S-Klasse is de eerste auto in zijn segment met een brandstofverbruik van minder dan zes liter per 100 kilometer en een uitstoot van minder dan 150 gram CO2 per kilometer. Met een maximum vermogen van 150 kW (204 pk) en een maximum koppel van 500 Nm blijven de prestaties echter op het voor de S-Klasse gebruikelijke niveau. Zo verloopt de acceleratie van 0-100 km/u in 8,2 seconden en ligt de topsnelheid op 240 km/u.

Het maximum koppel van de 2,1-liter motor is beschikbaar vanaf 1.600 omw./min. Dit is te danken aan de tweetraps turbocompressie. De compacte module voor de turbocompressie bestaat uit een kleine hoge-druk-turbocompressor en een grote lage-druk-turbocompressor, die in serie zijn geschakeld.

Mercedes-Benz S-Klasse (2005 - 2013)

Om comfort te garanderen op het niveau dat van de S-Klasse mag worden verwacht, beschikt de S250 CDI BlueEfficency over dynamisch geregelde motorsteunen. De stevigheid en dempende werking van deze steunen variëren, afhankelijk van het toerental van de motor, de last en de snelheid waarmee wordt gereden. Hiermee wordt voorkomen dat ongewenste trillingen en geluiden van de motor worden doorgegeven naar de carrosserie.

De S250 CDI BlueEfficiency wordt geleverd met de nieuwe 7G-Tronic Plus automatische transmissie, die efficiënter is dan zijn voorganger. Een nieuw ontwikkelde torsiedemper draagt bij tot het verminderen van trillingen, die bij lage toerentallen en een klein aantal cilinders nog wel eens kunnen voorkomen. Mercedes-Benz heeft dit opgelost door een zogeheten 'twin-turbine-demper', die bovendien is uitgevoerd met een ronddraaiende pendule. Afhankelijk van het toerental van de motor verplaatst deze het centrale zwaartepunt, waardoor zelfs in de zuinigste stand het comfort niet wordt verminderd.