19 oktober 2010
Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

Nieuwe V6 en V8-motoren bij Mercedes

19 oktober 2010 | Mercedes-Benz introduceert een nieuwe generatie V6- en V8-benzinemotoren. Mede dankzij directe brandstofinspuiting en biturbo-technologie (V8) zijn de nieuwe motoren duidelijk krachtiger, maar vooral veel zuiniger dan hun voorgangers. De verbruikswinst komt ook op het conto van de standaard ECO stop/start-functie. De nieuwe S350 BlueEfficiency heeft een gemiddeld verbruik van 7,6 l/100 km, dat is een winst van 24% ten opzichte van zijn voorganger.

Bij de ontwikkeling van de nieuwe generatie V6- en V8-benzinemotoren waren er twee topprioriteiten: een aanzienlijke verbruiksdaling en betere prestaties. Dat betekent dat de nieuwe motoren ook toegepast kunnen worden in combinatie met bijvoorbeeld 4Matic vierwielaandrijving en dat ze gekoppeld kunnen worden aan een hybride-module.

Mercedes-Benz

Ten opzichte van zijn voorganger heeft de nieuwe V8 een kleinere cilinderinhoud (4.663 cm3 in plaats van 5.461 cm3). Desondanks levert hij een vermogen van 320 kW (435 pk); een stijging van 12%. De toename van het maximale koppel is groter: van 530 naar 700 Nm (+32% ). De S500 BlueEfficiency is daarmee goed voor een acceleratie van 0-100 km/h in 4,9 seconden en een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h. Bij dat alles laat hij een gemiddeld verbruik van 9,4 l/100 km voor zich noteren een daling van 1,6 l/100 km ten opzichte van de vorige S 500 (11,0 l/100 km). De gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuwe V8 bedraagt 219 g/km.

De nieuwe V6-motor is een atmosferische krachtbron. Ook hier is de opzet modulair en dat betekent dat deze motor tevens kan worden uitgevoerd met 4Matic vierwielaandrijving. De nieuwe V6 heeft dezelfde inhoud als zijn voorganger (3.499 cm3) maar de blokhoek is verkleind van 90 naar van 60 graden. Hierdoor is de toepassing van een balans-as niet meer nodig. Het maximale vermogen van de nieuwe motor bedraagt 225 kW/306 pk tegen 200 kW/272 pk voor de voorganger en het koppel stijgt van 350 tot 370 Nm (beschikbaar tussen 3.500-5.250 tpm). De S 350 BlueEFFICIENCY is goed voor een gemiddelde van 7,6 l/100 km. Daarmee is hij 24% zuiniger dan zijn voorganger die 10,0 l/100 km voor zich liet noteren. De gemiddelde CO2-uitstoot van de S350 Blueefficiency komt uit op 177 g/km, dat iseen drastische vermindering vergeleken met de voorganger (234 g/km).

Mercedes-Benz

Directe brandstofinspuiting, biturbo-technologie en de toepassing van een start/stop functie zijn de belangrijkste highlights van de nieuwe motorengeneratie. Zowel de krukkast, de zuigers en de cilinderkoppen zijn van aluminium. De krukas, de drijfstangen en de kleppen op hun beurt, zijn van speciaal gesmeed staal. De interne weerstand van de nieuwe motoren is ten opzichte van hun voorgangers sterk verminderd. Het inspuitsysteem is van de derde generatie en maakt gebruik van piezo-injectoren, multi-spark-ontsteking en straalgeleide verbranding.

Naast de stop/start-functie dragen ook een verschuiving van de schakelmomenten en een lagere rolweerstand bij aan de vermindering van het verbruik. Bovendien is de vermogensbehoefte van de water- en olie,- en brandstofpomp sterk verminderd, doordat ze nu 'behoeftegestuurd' functioneren. Ook het intelligente generatormanagement is een (besparende) factor van belang.