18 oktober 2010
 

Saab 9-4X

Saab 9-4X vanaf 2011 in Europa

18 oktober 2010 | Volgende maand zal de 9-4X debuteren op de autotentoonstelling van Los Angeles. Het gamma van Saab wordt hiermee uitgebreid tot drie modellen. Het is een belangrijke, volgende stap in de wedergeboorte van Saab als een onafhankelijke autoconstructeur. In Noord-Amerika start de verkoop van de 9-4X in mei 2011. In de loop van 2011 wordt de 9-4X in Europa en andere continenten te koop aangeboden. De prijszetting wordt kort voor de marktintroductie bekendgemaakt.

De uiterlijke kenmerken van de 9-4X laten er geen misverstand over bestaan dat de nieuwkomer familie is van de 9-3X en de nieuwe 9-5 Sedan. Zowel aan binnen- en buitenkant is de identiteit van Saab aanwezig door de pure, gestileerde designlijnen. De voorruit en zijrijten komen over als één geheel en lijken op de cockpit van een vliegtuig. Ook de verlichting met ijsblok-design en het flexibel opbergsysteem zijn hierop geïnspireerd.

Saab 9-4X

Onder de motorkap is er de keuze tussen twee V6 motoren, een atmosferische en een turboversie. De 3.0 V6 is voorzien van een directe injectie en variabele kleppentiming. De 2.8 V6 turbo is voorzien van een directe injectie met een twin-scroll turbo en is alleen verkrijgbaar als Aero. Beide motoren hebben een automatische zesversnellingsbak die zijn schakelkarakteristiek aanpast aan de rijomstandigheden.

De atmosferische 3.0i V6 met directe injectie, levert 265 pk (195 kW) en accelereert van 0 tot 100 km/u in 9.0 seconden. De 2.8 V6 turbo, alleen verkrijgbaar als Aero, levert 300 pk (221 kW) en heeft een koppelspreiding van 400 Nm tussen 2000 en 5000 toeren per minuut. De acceleratie geschiedt van 0 tot 100 km/u in 8,3 seconden. Cijfers voor het brandstofverbruik worden in een later stadium bekend gemaakt.

Saab 9-4X

Saab XWD, zijn vierwielaandrijving, verdeelt non-stop het koppel tussen de voor- en achteras. Het belooft optimale grip tijdens alle rijcondities. Het is voorzien van een gelimiteerd, elektronisch slipdifferentieel (eLSD) dat het naar de achterwielen gestuurde motorkoppel over links en rechts kan verdelen tot 50%, al naar gelang de grip van de achterwielen. Saab XWD is standaard op alle versies.

Saab DriveSense, standaard voor het Aero-uitrustingsniveau, is een systeem waarmee de dempers continu kunnen worden aangepast. De vering en de demping worden afgestemd op de rijstijl van de bestuurder. Behalve deze 'Intelligent Mode', kan de bestuurder 'Comfort' of 'Sport' kiezen via een draaiknop naast de versnellingspook. De 'Eco'-stand wordt geactiveerd door een aparte knop en legt de focus op een zo gunstig mogelijk brandstofverbruik, het schakelpatroon en de reactiesnelheid van het gaspedaal op de voetbewegingen van de bestuurder.

Saab 9-4X Saab 9-4X
 
Websitewww.saab.nl
Deel via