12 oktober 2010
 

Opel

Opel schrijft ontwerpwedstrijd uit

12 oktober 2010 | 'Lounge' is het centrale thema van een nieuwe designwedstrijd die Opel uitschrijft. In deze competitie daagt de Duitse autofabrikant designstudenten uit om sociale media te gebruiken als instrument om het design van toekomstige modellen uit te werken. 'Wat denk je dat onze lounge-stijl is?', vraagt Opel de studenten in deze interactieve competitie, die wordt gelanceerd in samenwerking met het Car Design News.

De wedstrijd richt zich tot studenten aan designscholen in Europa en heeft zowel betrekking op het interieur als (in tweede instantie) het design van de carrosserie. Climax van de wedstrijd, die op 11 oktober van start ging, is een tentoonstelling van de ontwerpen van de finalisten en de bekendmaking van de twee winnaars op de Autosalon van Genève in maart 2011.

In de eerste fase, die rond het interieur draait, worden student-ingenieurs in heel Europa uitgedaagd om een auto-interieur te ontwerpen rond het thema 'lounge in beweging'. Ze krijgen de opdracht om zowel de emotionele als de rationele kanten van Opel in de verf te zetten en uitdrukking te geven aan de designtaal die de fabrikant omschrijft als 'een mix van kunstzinnigheid en Duitse precisie'.

Opel

Liz Wetzel, Director of Interior Design bij Opel, kwam op de proppen met het project en is een van de juryleden. "Ik wil studenten meer inzicht geven in ons merk", legt ze uit, "want er gebeurt veel: Opel wordt veel dynamischer en meer gepassioneerd en onze visie komt duidelijk tot uiting in de carrosserie en het interieur van onze meest recente modellen. We zoeken studenten die niet alleen een auto kunnen ontwerpen maar die een totale beleving kunnen uitdenken", aldus Wetzel.

Zowel Opel als het team van Car Design News zijn ervan overtuigd dat digitale tools en de online community in de toekomst een bijdrage aan autodesign zullen leveren. Daarom staat de wedstrijd open voor elke student aan een Europese designschool, en dat ongeacht zijn/haar specialisatie (niet noodzakelijk automotive). Iedereen in Europa kan de ontwerpen becommentariëren. De individuele voorstellen kunnen daarna herwerkt worden of zelfs als een nieuw design worden ingezonden in het kader van een interactief proces.

"Die interactiviteit staat centraal", aldus Joe Simpson, een redacteur van Car Design News. "We zullen studenten aanmoedigen om hun ideeën zo snel mogelijk te uploaden zodat iedereen erop kan reageren. De jury kijkt naar de uitwerking van het design en de deelname van de community. Hoe vroeger deelnemers hun ideeën uploaden, hoe meer feedback ze krijgen en hoe vaker ze hun design kunnen perfectioneren".

Opel

De juryleden van Opel en andere senior designers zullen feedback geven naarmate de wedstrijd vordert, waardoor de ontwerpen evolueren. De interieurfase van de wedstrijd wordt op 10 december afgesloten en op dat ogenblik worden alle ontwerpen bevroren. De drie beste inzendingen worden gekozen door de jury en dienen als basis voor het tweede deel van de wedstrijd, dat begin 2011 wordt gelanceerd.

De winnaar van de interieurwedstrijd krijgt een betaalde stage in het designcentrum van Opel in Rüsselsheim (Duitsland). Meer details over de wedstrijd en een registratieformulier zijn te vinden op CarDesignContest.com.

Opel Opel
 
Websitewww.cardesigncontest.
Deel via