6 oktober 2010
Opel Meriva

Opel Meriva

Opel test elektrische Meriva

6 oktober 2010 | Opel en MeRegioMobil hebben de handen ineen geslagen om de toekomstige mobiliteit een stap dichterbij te brengen met behulp van drie elektrische demonstratieversies van de Meriva. Het onderzoeksproject geniet de steun van de Duitse ministeries van Economie en Technologie en heeft als doel om elektrische voertuigen als mobiele energieopslagplaatsen te integreren in de intelligente elektriciteitsnetwerken ('smart grid') van morgen.

Opel zal MeRegioMobil gebruiken om nieuwe oplaadtechnologieën te bestuderen die op toekomstige modellen zouden kunnen worden gebruikt. De elektrische Meriva beschikt over elektronische bedieningselementen die het mogelijk maken om de batterij snel op te laden, zowel aan een standaard stopcontact van 230 volt als aan een driefasig stopcontact van 400 volt. Het systeem is zodanig ontworpen dat het in een smart grid past en dat de batterij wanneer mogelijk en opportuun kan worden opgeladen met elektriciteit uit hernieuwbare bronnen zoals wind- en zonne-energie.

Opel Meriva

Daarnaast zal het demonstratievoertuig de mogelijkheid onderzoeken om stroom terug te leveren via het bidirectionele laadsysteem wanneer de wagen niet in gebruik is en de bestuurder het toelaat. Deze demonstratie van tweewegs-laadtechnologie zal de mogelijkheid testen om energie voor thuisgebruik op te slaan in autobatterijen (gespreide energieopslag).

De elektrische Meriva heeft een 60 kW/82 pk sterke elektromotor met een koppel van 215 Nm. Dankzij de totale energiecapaciteit van 16 kWh zijn een rijbereik van 64 kilometer en een topsnelheid van 130 km/u mogelijk. De Opel-ingenieurs integreerden de elektrische aandrijving zonder consessies te doen op het gebied van ruimte of comfort.

Opel Meriva

Het consortium staat onder leiding van de energiegroep EnBW en heeft als leden: Opel, Daimler, Bosch, SAP, Stadtwerke Karlsruhe, the Karlsruhe Institute of Technology (KIT) en het Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research (ISI).

KIT zal de eerste elektrische Meriva gebruiken. Twee andere exemplaren zullen binnenkort in gebruik worden genomen bij Stadtwerke Karlsruhe en EnBW. KIT en het Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research hebben een 'Smart Home' gebouwd op de zuidcampus van de Universiteit van Karlsruhe. Het zestig vierkante meter grote huis is uitgerust met alle klassieke huishoudtoestellen waaronder koelkast, oven, vaatwas- en wasmachine, en wordt van energie voorzien door fotovoltaïsche cellen en een kleinschalige gecombineerde warmte- en energiebron. Een laadstation verbindt de Meriva als opslageenheid met dit lokale energienetwerk.

Opel Meriva

De deelnemende energieleveranciers bouwen momenteel honderden openbare laadstations in de projectregio Baden-Württemberg. Daarmee kunnen de demonstratievoertuigen op diverse plaatsen opnieuw worden opgeladen met hernieuwbare energie. Het doel van dat infrastructuurgebruik is ook om nieuwe systemen voor gegevenscommunicatie en facturatie te testen die in grote mate vergelijkbaar zijn met die voor gsm-gebruikers. In de toekomst moeten gebruikers van elektrische voertuigen hun auto bij elke energieleverancier kunnen opladen. Toch zullen de gebruikers slechts één factuur krijgen, van hun eigen leverancier.