2 oktober 2010
Volkswagen Golf IV

Volkswagen Golf IV

Nederlander doet recordpoging met VW Golf IV

2 oktober 2010 | Joan Lindhout (25) vertrok afgelopen donderdag vanuit Amsterdam met zijn gemodificeerde Volkswagen Golf 1.9 TDI (2001) om tijdens een zuinigheidsrit naar Stockholm een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 30 (3,3L/100km) te realiseren. Na 1.615 kilometer en ruim 20 uur rijden kon er in Stockholm 51 liter bijgetankt worden. Dit betekent een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 31,67 (3,15L/100km).

De rit gold als afsluiting voor het project 'Mijn BlueMotion', dat als primair doel had om een ouder type VW Golf zodanig aan te passen dat een verbruik van 1 op 30 mogelijk is. Vanuit zijn interesse in autotechniek heeft Lindhout het idee opgevat om van zijn eigen auto een BlueMotion-variant te bouwen. BlueMotion is een typenaam van Volkswagen die een reeks aanpassingen omvat om auto's zuiniger te maken.

Volkswagen Golf IV

Geïnspireerd door de moderne BlueMotions is Lindhout op zoek gegaan naar sponsoren om zijn idee te verwezenlijken. "De aanpassingen die voor zo'n verbruikscijfer nodig zijn, zijn ingrijpend en kostbaar. Daarnaast heb ik niet de middelen en genoeg technische kennis om de modificaties zelf uit te voeren".

Het begon vorig jaar oktober met een standaard Golf IV TDI Highline waarvan nu bijna ieder onderdeel wel een keer gedemonteerd is geweest. Lichtgewicht velgen, smallere banden, gestroomlijnde bumpers, volledig aangepast in- en uitlaattraject, koolstofvezel plaatwerk, aangepaste versnellingsbak en een elektronische stuurpomp zijn een onderdeel van deze aanpassingen. "Dit was niet mogelijk geweest zonder de ondersteuning van de 13 sponsoren", benadrukt Joan.

Volkswagen Golf IV

Lindhout voorzag via zijn website MijnBluemotion.nl en diverse social media zijn volgers van updates omtrent zijn project. Een groot aantal geïnteresseerden hebben via Twitter de rit live gevolgd. Onder andere vanuit de volgauto werd een constante stroom van foto's en korte tekstberichten geplaatst.

Zoals van tevoren was ingeschat, verliep de reis niet volledig vlekkeloos. Na ongeveer 500 kilometer steeg het verbruik. Pas 300 kilometer later bleek de oorzaak te liggen bij de uitlaat die verstopt was geraakt. Dankzij technische ondersteuning vanuit de volgauto was dit probleem de volgende morgen opgelost en werd Stockholm vrijdagavond zonder verdere problemen bereikt.

Volkswagen Golf IV

"Uiteraard ben ik erg trots op deze prestatie. Ik heb een jaar ontzettend hard gewerkt om het project tot een succesvol einde te brengen. Deze rit en daarmee het bewijs dat ik aanpassingen heb ontwikkeld die deze prestaties mogelijk maken, is de kroon op mijn werk. Ik ga nu van mijn welverdiende rust genieten in Stockholm en volgende week naar huis rijden zonder mij druk te maken over het verbruik", aldus Joan.