30 september 2010
 

Audi e-tron Spyer

Wereldprimeur voor Audi e-tron Spyer in Parijs

30 september 2010 | Op de autotentoonstelling van Parijs (2-17 oktober) introduceert Audi het studiemodel "e-tron Spyder". Het is een compacte open sportwagen met plug-in hybride aandrijving. Binnen dit aandrijfconcept drijft een twin-turbo V6 TDI (221 kW/300 pk) de achterwielen aan en beschikken beide voorwielen elk over een eigen elektromotor (totaal vermogen: 64 kW/87 pk). Dit leidt tot hoge prestaties in combinatie met een gemiddeld verbruik van slechts 2,2 l/100 km.

Het geheim van de hoge prestaties van de relatief lichte (1.450 kg) Audi e-tron Spyder zit hem niet alleen in het hoge vermogen van TDI-krachtbron en de elektromotoren, maar ook in het riante koppel van de TDI-dieselmotor (650 Nm). Tijdens het accelereren komt daar nog eens 352 Nm van de elektromotoren bij. Mede dankzij dit boost-effect sprint de open sportauto in slechts 4,4 seconden van 0-100 km/h. De topsnelheid bedraagt 250 km/h (elektronisch begrensd).

Audi e-tron Spyer

Het weggedrag van de e-tron Spyder is volgens de fabrikant uitermate dynamisch. Dat zou komen door de gerichte vermogenstoevoer naar de voorwielen, maar ook doordat de auto beschikt over een systeem waarbij de aandrijfkracht tussen de linker en rechterwielen van de voor- en achteras al naar gelang de omstandigheden optimaal wordt verdeeld. Een andere belangrijke factor is de relatief korte wielbasis en de 50/50-gewichstverdeling.

Een andere bijzondere attractie het zeer gunstige brandstofverbruik van slechts 2,2 l/100 km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 59 g/km. De 50-liter tank maakt een actieradius van meer dan 1.000 kilometer mogelijk. De e-tron Spyder kan over een afstand van maximaal 50 kilometer volledig elektrisch aangedreven en dus emissievrij rijden. De topsnelheid in elektrische modus bedraagt 60 km/h.

Audi e-tron Spyer

De Audi e-tron Spyder dankt zijn lage gewicht van 1.450 kg om te beginnen aan de Audi Space Frame technologie (ASF). Deze zeer sterke basisconstructie is in dit geval extra licht doordat aluminium wordt gecombineerd met een groot aantal carbon onderdelen waaronder de kofferklep en diverse aerodynamische elementen. De Audi e-tron Spyder kenmerkt zich ook door zijn compacte maatvoering: 4,06 meter lang, 1,81 meter breed en slechts 1,11 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,43 m. Ten opzichte van de Audi e-tron Coupé die eerder dit jaar in Detroit debuteerde, is de Spyder 13 cm langer en 3 cm breder.

Een bijzonder stijlkenmerk van de Audi e-tron Spyder wordt gevormd door de frameloze zijruiten, die één geheel lijken te vormen met de lage en sterk gebogen voorruit – de overeenkomst met raceauto's is overduidelijk. Een ander element dat zijn oorsprong in de racerij vindt, is de brede centrale luchtinlaat in de voorklep. Deze heeft sterke gelijkenissen met die van de Audi R8 LMS raceauto.

Audi e-tron Spyer

Het interieur van de e-tron Spyder is puristisch van opzet met slechts twee bedieningsorganen: de MMI-unit en de selector voor de automatische transmissie. Zowel het naar de bestuurder neigende dashboard als de middenconsole is uitermate slank uitgevoerd. De MMI-unit, met aan weerszijden een ronde 'klok' komt in de plaats van een traditioneel ingedeeld dashboard. De Multi Media Interface is te bedienen via een 'touchpad' op het stuur of via MMI Touch op de middenconsole. Elementaire informatie als snelheid, toerental (van zowel TDI als elektromotor) wordt (digitaal) weergeven via het centrale display.

Audi e-tron Spyer Audi e-tron Spyer Audi e-tron Spyer
 
Websitewww.audi.nl
Deel via