29 september 2010
 

Audi Quattro

Audi Quattro concept debuteert in Parijs

29 september 2010 | De autotentoonstelling van Parijs (2-17 oktober) vormt het decor voor de introductie van de Audi Quattro concept. Dit studiemodel is een hommage aan de originele Audi Quattro die 30 jaar geleden debuteerde. Ook de Quattro concept is een sportwagen. Het tweezits studiemodel beschikt over een 300 kW (408 pk) sterke vijfcilinder motor en deelt zijn technische basis met de Audi RS5. Ten opzichte van dit model is de wielbasis sterk ingekort en zijn de lengte en hoogte afgenomen. De gedrongen verschijning roept daardoor herinneringen op aan de Audi Sport Quattro uit 1984.

Ten opzichte van de Audi RS5, die als technische basis voor het studiemodel dient, is de wielbasis met 150 mm ingekort en is het dak met 40 mm verlaagd. Het sterk gemodificeerde koetswerk maakt gebruik van de Audi Space Frame-technologie (ASF) en is voor het grootste deel opgetrokken uit lichtgewicht materialen zoals aluminium (basisstructuur) en carbonfiber (motorkap, achterklep en andere elementen). De complete carrosserie weegt hierdoor slechts 159 kg en het totaalgewicht bedraagt 1.300 kg; evenveel als de Audi Sport Quattro uit 1984.

Audi Quattro

De vermogens-gewichtsverhouding bedraagt 4,3 kg/pk en is daarmee van hetzelfde niveau als die van de Audi R8 V10. Het studiemodel maakt gebruik van een compacte en relatief lichte vijfcilinder FSI turbomotor die een vermogen van 300 kW (408 pk) levert. Deze motor wordt in 250 kW (340 pk) sterke uitvoering in de Audi TT RS gebruikt. De Audi Quattro concept beschikt over een handgeschakelde zesversnellingsbak en de laatste generatie Quattro-aandrijving met kroonwiel-differentieel. Dit 'hightech-pakket' leidt tot een acceleratie van 0-100 km/h in 3,9 seconden, maar ook tot een gemiddeld verbruik van 8,5 l/100 km.

De Audi Quattro concept oogt brutaal, compact en krachtig. Het design-DNA van de Audi A5 Coupé en Audi RS5 is zonder meer aanwezig, maar het studiemodel toont agressiever. Het met 150 mm inkorten van de wielbasis dient twee doelen: het vergroten van de rijdynamiek en het besparen van gewicht. Door het dak met 40 mm te verlagen en de overhang achter met 200 mm te verkleinen, kenmerkt het ontwerp zich door krachtige proporties.

Audi Quattro

De specifieke stijlkenmerken zijn niet toevallig gekozen. Het verlaagde dak draagt bij aan een lager zwaartepunt en de opvallende C-stijl is een eerbetoon aan het design van de oorspronkelijke Audi Quattro. Ook de uitgesproken wielkasten (met 20 inch-wielen) en de luchtuitlaten aan de zijkant van de motorkap zijn duidelijke verwijzingen naar de Audi (Sport) Quattro-modellen uit de jaren '80. De volledige LED-verlichting (voor en achter) en de automatische tevoorschijn komende én instelbare achterspoiler zijn typische elementen van vandaag.

Met zijn korte wielbasis is de Audi Quattro concept een tweezitter geworden. Achter de zitplaatsen is echter wel ruimte voor helmen en/of bagage. De stoelen hebben een uitgesproken kuipvorm en wegen slechts 18 kg per stuk. Bestuurder en passagier worden door drie- of vierpuntsgordels op hun plaats gehouden.

Audi Quattro

De Audi Quattro concept biedt afgezien van zijn hoge motorvermogen en dynamische onderstel nog meer bijzondere entertainment-methoden. Hij beschikt bijvoorbeeld over een internetradio waaraan een mobiele telefoon is te koppelen. Bovendien zijn er andere online-koppelingen mogelijk. Het MMI-systeem is in staat online adresboeken en de telefoonlijst van de bestuurder samen te voegen. Maar de bijzonderste voorziening is misschien wel de mogelijkheid om het zogenaamde 'prayer book' weer te geven. In racing modus geeft dit nauwkeurige informatie over de voorliggende route weer. Dit zorgt voor een authentiek rallygevoel, zelfs als er geen bijrijder naast de bestuurder zit.

Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro
 
Websitewww.audi.nl
Deel via