29 september 2010
 

Peugeot HR1

Peugeot toont HR1 Concept

29 september 2010 | De Peugeot HR1 is een concept voor een stadsauto die verschillende soorten auto's (stadsauto, coupé, SUV) in zich verenigt. De auto is bedoeld voor jonge, actieve mensen, die houden van moderne technologie en design en een auto zoeken waarin ze zichzelf kunnen herkennen.

De HR1 heeft compacte buitenmaten en is daarom bijzonder geschikt voor het drukke stadsverkeer. Dankzij elektrische en naar voren kantelbare portieren is de HR1 altijd en overal toegankelijk, ook in smalle parkeerplaatsen of een garagebox. Dankzij een grote bodemvrijheid en een hoge zit achter het stuur, heeft de bestuurder een riant zicht rondom en is de auto gemakkelijk te besturen.

Peugeot HR1

De HR1 heeft alle nieuwe stylingkenmerken van Peugeot, lijnen en vormen die bij de SR1 conceptcar ook al zichtbaar waren: smalle koplampen, geraffineerde lijnen en een grille die los van de auto lijkt te zweven.

De bestuurder en zijn passagier hebben ieder hun eigen ruimte, gescheiden door een futuristische middenconsole (met lichtdiodes). Door de glazen dakpanelen komt veel licht naar binnen, dankzij een elektrochroomlaag kunnen de panelen op verzoek ook zelf licht geven.

Peugeot HR1

De auto beschikt over een systeem dat bewegingen herkent. De bestuurder kan functies bedienen en instellingen veranderen met een simpele beweging van de hand. Als hij bijvoorbeeld zijn hand draait, bladert hij door de menu's die in de vorm van een carrousel op de display weergegeven worden. De bestuurder kan de bediening ook aan zijn passagier overgeven door met zijn hand van links naar rechts te zwaaien. Systemen als de audio-installatie, de navigatie en de airconditioning kunnen op deze manier bediend worden.

De HR1 is in eerste instantie ontworpen voor jonge mensen zonder kinderen die op zoek zijn naar een echte "fun-car", trendy en ruim genoeg om een vrijetijdsuitrusting (fiets, duikersuitrusting enz.) te kunnen vervoeren, reizen te kunnen maken… De praktisch ingedeelde bagageruimte heeft een inhoud van 734 l en een volledig vlakke laadvloer.

Peugeot HR1

Het interieur kan naar wens gemakkelijk aangepast worden naar 3 of 4 volwaardige zitplaatsen dankzij de achterstoelen die in een handomdraai tegen en deels onder de voorstoelen geschoven kunnen worden om meer ruimte te creëren. Net als bij de RCZ heeft de achterruit een markante vorm, de welvingen zorgen bovendien voor meer hoofdruimte achterin. Als er vier personen in de auto zitten is de beschikbare bagageruimte natuurlijk minder groot, maar met een inhoud van 180 l nog altijd toereikend.

Voor de aandrijving van deze conceptcar wordt gebruik gemaakt van de inmiddels bekende HYbrid4-technologie met zijn kenmerkende voordelen. De auto heeft een verbrandings-motor voorin en een elektromotor achterin en wordt op lage snelheid volledig elektrisch aangedreven (ZEV) en op hogere snelheid door beide motoren samen met aandrijving op alle vier de wielen.

Peugeot HR1

Onder de motorkap zit een splinternieuwe 3-cilinder benzinemotor die de voorwielen aandrijft. Het gaat om een 1.2 THP-motor met een vermogen van 81 kW (110 pk), één van de eerste van een compleet nieuwe reeks 3-cilindermotoren die momenteel nog in ontwikkeling is.

In combinatie met de 27 kW (37 pk) sterke elektromotor heeft de HR1 in totaal 108 kW (147 pk) ter beschikking, toch verbruikt de auto 3,5 l/100 km en stoot hij 80 g/km aan CO2 uit. De aandrijving is gekoppeld aan een elektronisch bediende, handgeschakelde 6-versnellingsbak (met flippers achter het stuur) waarbij de bestuurder kan kiezen om zelf te schakelen of om de elektronica het werk te laten doen en volledig automatisch te schakelen.

Peugeot HR1 Peugeot HR1 Peugeot HR1 Peugeot HR1
 
Websitewww.peugeot.nl
Deel via