29 september 2010
Skoda Octavia Combi (2005 - 2013)

Skoda Octavia Combi (2005 - 2013)

Skoda ontwikkelt studiemodel e-car

29 september 2010 | De Autosalon van Parijs 2010 vormt voor Škoda het begin van een nieuw tijdperk. Voor de eerste keer in de geschiedenis van dit merk stelt de onderneming een studiemodel van een personenauto met elektrische aandrijving voor. Het uitgangspunt, een Škoda Octavia Combi, leent zich dankzij de modulaire bodemgroep uitstekend voor de noodzakelijke toevoeging van het accupakket, de elektronische stuureenheid en de elektromotor.

Volgend jaar zal een vloot elektrisch aangedreven Octavia Combi testauto's de weg op gaan om zo belangrijke informatie te leveren over deze emissieloze aandrijfvorm. Door de onderzoek- en ontwikkelingsafdelingen binnen het Volkswagen concern wordt intensief aan oplossingen gewerkt om de nu nog zeer dure opslag van elektrische energie in accu's op een voor de consument acceptabel niveau te brengen.

Skoda Octavia Combi (2005 - 2013)

De elektrisch aangedreven Škoda Octavia Combi heeft een actieradius van 160 kilometer. Al rijdend wint de accu bij het remmen energie terug door middel van de omgepoolde elektromotor. Tot wel 130 Nm remkracht is zo terug te winnen. Het omzetten van bewegingsenergie in laadstroom, in plaats van bewegingsenergie door hitteverlies via de remschijven verloren te laten gaan, zorgt voor het bijladen van de accu zodra de e-car op de motor afremt.

De accu is onder de vloer van de kofferruimte ingebouwd. Deze bestaat uit een samenstelling van 180 lithium-ion cellen (met een diameter van 150 mm en een lengte van 650 mm) en heeft een gezamenlijke capaciteit van 26,5 Kilowattuur. Het geheel weegt ongeveer 315 kilogram en geeft energie aan de elektromotor, die continu 50 kW/69 pk en als maximum 81 kW/115 pk levert. Vooral het hoge koppel van 280 Nm, dat bij de eerste motoromwentelingen uit stilstand beschikbaar is, verleent de e-car aanzienlijke acceleratiekracht en levendigheid. De elektrisch aangedreven Octavia Combi sprint in ongeveer 12 seconden van 0 naar 100 km/h. De topsnelheid is begrensd op 135 km/h.

Skoda Octavia Combi (2005 - 2013)

Functies die normaliter door de verbrandingsmotor worden verzorgd of aangedreven, worden in deze e-car langs elektrische weg geregeld. Dat geldt zowel voor de airconditioning als voor de verwarming. Bij extreme temperaturen kan dit de actieradius beïnvloeden.

De laadruimte van de e-car wordt door de inbouw van de accu's nauwelijks verkleind. Voor de inzittenden zijn vijf volwaardige zitplaatsen beschikbaar, met dezelfde comfortmaten als in de Octavia Combi met normale aandrijving. De kofferruimte heeft een laadvolume van 490 liter, wat 115 minder is dan bij dit model in standaarduitvoering.

Skoda Octavia Combi (2005 - 2013)

Als de lading opraakt, kunnen de lithium-ion accu's via een genormeerde stekker, die in heel Europa toepasbaar is, worden bijgeladen. Opladen via het gebruikelijke 230 Volt netwerk duurt negen tot tien uur, wat overeenkomt met de gemiddelde stilstand gedurende de nacht. Waar krachtroom met 400 Volt beschikbaar is, duurt het volledig opladen niet meer dan drie uur, dankzij de vernuftige, elektronische regeling van de laadspanning. Zelfs korte laadperiodes tijdens een koffiepauze of het bezoek aan een supermarkt kunnen de actieradius aanzienlijk verlengen. De aansluitingen voor de laadstroom bevinden zich achter het Skoda embleem in de grill en onder het gebruikelijke tankdeksel.