30 september 2010
Toyota Verso S

Toyota Verso S

Toyota Verso S vanaf begin 2011

30 september 2010 | Voor Toyota staat de Autosalon van Parijs grotendeels in het teken van een belangrijke wereldprimeur: de onthulling van de Toyota Verso-S. Vanaf begin volgend jaar wordt deze MPV in Nederland leverbaar, in combinatie met een 1.3 VVT-i benzinemotor, een slim 'Easy Flat'-interieurconcept en een waaier aan technologische voorzieningen.

De Verso-S mengt zich namens Toyota in de strijd in het felbevochten segment van de compacte MPV's. Met deze slimme MPV wil Toyota in dit segment een aanzienlijk deel van de verkopen voor zijn rekening nemen.

Toyota Verso S

Drie kenmerken waaraan de Verso de letter 'S' in zijn naam dankt, gaan daarbij een belangrijke rol spelen: Size, Smart en Sophisticated. 'Size' verwijst naar zowel de compacte buitenafmetingen (net geen 4 meter van bumper tot bumper) als het ruime interieur en 'Smart' refereert aan het smart package van de Verso-S: een praktisch interieur, een uitgebreide uitrusting, technologische features en ver openslaande deuren. 'Sophisticated design', tot slot, staat voor de uitstraling van de Verso-S.

In Europa gaat de Verso-S voor Toyota een belangrijke rol vervullen bij het realiseren van de CO2-doelstellingen die Toyota zichzelf heeft opgelegd. Toyota gaat de Verso-S in Nederland daarom leveren met een 1.3 VVT-i benzinemotor. Standaard is deze motor gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen, maar optioneel wordt hij ook leverbaar met een Multidrive CVT automatische transmissie, die desgewenst door de bestuurder zelf sequentieel door zeven 'stappen' kan worden gedirigeerd. Om het bedienen van de transmissie zo comfortabel mogelijk te maken, staat de versnellingspook dicht bij het driespaaks stuur van de Verso-S.

Toyota Verso S

De 1.3 VVT-i, die op beide transmissies standaard is voorzien van Stop en Start-technologie, is goed voor een vermogen van 73 kW/99 pk. Het gemiddelde verbruik bedraagt volgens fabrieksopgave 5,4 l/100 km (CVT: 5,0 l/100 km) en een CO2-uitstoot is 125 gram per kilometer (CVT: 117 g/km).

De Verso-S krijgt standaard het 'Easy Flat'-systeem. Daarmee verdwijnen de achterstoelen door een druk op een knop automatisch in de vloer, om zo extra bagageruimte te creëren. De bagageruimte meet standaard 336 liter, maar kan met één hand worden vergoot tot maximaal 430 liter. Is de achterbank met het Easy-Flat systeem verzonken, dan kan 1.388 liter aan bagage worden meegenomen.

Toyota Verso S

Zaken als ABS, tractiecontrol (TRC), elektronische remkrachtverdeling (EBD), elektronische stabiliteitscontrole (VSC) en remhulp (BA) behoren tot het pakket van basisvoorzieningen, evenals zeven airbags, schijfremmen rondom en antiwhiplashhoofdsteunen op de voorstoelen.

Verder biedt de Verso-S standaard zaken als een audiosysteem met een CD/MP3-speler, elektrisch bedienbare ruiten vóór, verwarmde buitenspiegels, centrale portiervergrendeling, follow-me home verlichting en een uitgebreide verstelling van zowel het stuur als de bestuurdersstoel.

Toyota Verso S

Op de luxere uitvoeringen monteert Toyota af fabriek onder meer een middenarmsteun voor de eerste zitrij, een achteruitrijcamera, een audiosysteem met touchscreen dat van een aangesloten iPod de album cover art overneemt, desgewenst een full map navigatiesysteem en een panoramisch dak met privacy glass.

Begin volgend jaar arriveert de Verso-S bij de Nederlandse Toyota-dealers. Prijzen zijn nog niet bekend.