24 september 2010
 

Jeep

Veel nieuws bij Jeep in Parijs

24 september 2010 | Jeep komt met veel nieuws naar de autotentoonstelling van Parijs (2-17 oktober). Dat omvat niet alleen de compleet nieuwe Grand Cherokee, maar de komst van nieuwe, efficiënte viercilinder dieselmotoren voor de Patriot en Compass (2.1 CRD) en de Cherokee en de Wrangler (2.8 CRD). In de Wrangler wordt de nieuwe dieselmotor gecombineerd met start/stop technologie. Het is voor het eerst dat een Jeep hiermee wordt uitgerust. Bovendien zijn er uiterlijke updates voor de Wrangler en Patriot.

De 'Europese connectie' van Jeep wordt in Parijs op diverse fronten zichtbaar. Om te beginnen bij de nieuwe Grand Cherokee. De belangrijkste wijziging ten opzichte van zijn (4 miljoen!) voorgangers is de toepassing van onafhankelijke wielophanging voor en achter. Deze komt in de plaats van starre assen. In de Grand Cherokee debuteert de 3,6-liter V6 Pentastar benzinemotor, die niet alleen krachtiger, maar vooral aanmerkelijk zuiniger is dan zijn voorganger. Ook de 3,0-liter comonrail turbodieselmotor is compleet nieuw.

Jeep

In Parijs debuteert een compleet vernieuwde 2,8 CRD dieselmotor. Deze krachtbron beschikt over vier kleppen per cilinder, een commonrail injectiesysteem (inspuitdruk 1.800 bar) en een turbo met variabele geometrie. De nieuwe motor levert een vermogen van 147 kW (200 pk; +13% ten opzichte van zijn voorganger). In de uitvoering met de (standaard) zesversnellingsbak bedraagt het maximale koppel 410 Nm (vanaf 2.000 tpm). Indien de 2.8 CRD wordt besteld in combinatie met de elektronisch aangestuurde vijftraps automatische transmissie, bedraagt het maximale koppel 460 Nm (vanaf 1.600 tpm).

In de Wrangler en Wrangler Unlimited met handgeschakelde transmissie wordt de nieuwe dieselmotor standaard geleverd in combinatie met Start/Stop technologie. Mede hierdoor komt gemiddelde verbruik van de nieuwe Wrangler/Wrangler Unlimited 13% lager uit dan dat van de voorgangermodellen. De vermindering van de CO2-uitstoot is dienovereenkomstig.

Jeep

De nieuwe 2.8 CRD-krachtbron is ook beschikbaar voor de Jeep Cherokee. Ook hier gaan betere prestaties vergezeld van een lager (-13%) brandstofverbruik. Alle Jeep-modellen met de nieuwe 2.8 CRD-motor zijn standaard voorzien van een roetfilter en voldoen aan de Euro 5 emissienorm.

De Patriot en Compass krijgen de beschikking over een nieuwe 2,1-liter commonrail turbodieselmotor van Mercedes-Benz. Met een vermogen van 120 kW (163 pk) is deze 2.1 CRD 16% krachtiger dan de 2.0 CRD die hij aflost. Het prestatievermogen laat dan ook een stevige 'plus' zien, maar dé winst zit hem in de verbruikscijfers. De Patriot en Compass met de nieuwe CRD-motor laten een gemiddeld verbruik van 6,6 l/100 km voor zich optekenen. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 172 g/km. Een ander belangrijk voordeel van het gunstige verbruik: de actieradius van de Compass en Patriot met de nieuwe (Euro 5) CRD-motor bedraagt bijna 800 kilometer.

Jeep

De komst van nieuwe motoren en technologieën gaat bij de Wrangler en Patriot/Compass ook vergezeld van wijzigingen van zowel in- als exterieur. De nieuwe Wrangler Unlimited krijgt bijvoorbeeld de beschikking over een hardop die is uitgevoerd in carrosseriekleur. Het interieur van de Wrangler-modellen wint aan luxe en comfort door de toepassing van fraaie materialen, een nieuwe indeling van het dashboard en een uitgebreidere standaarduitrusting.

De Jeep Patriot heeft een aangescherpt uiterlijk waarbij vooral het front met de hoog geplaatst mistlampen opvalt. Aan de achterzijde springen de gewijzigde lichtunits in het oog.

Jeep Jeep Jeep
 
Websitewww.jeep.nl
Deel via