21 september 2010
Smart ForTwo (2007 - 2014)

Smart ForTwo (2007 - 2014)

Smart ForTwo Electric Drive nu in Nederland

21 september 2010 | Op Ecomobiel, de vakbeurs voor groene mobiliteit (21-22 september in Rotterdam) viert de nieuwe Smart ForTwo Electric Drive zijn nationale première. Deze ForTwo Electric Drive van de tweede generatie beschikt over een efficiënte lithium-ion-batterij, die via het normale stroomnet is te laden. De batterij is plaatsbesparend en veilig ondergebracht tussen de vóór- en achteras. Hij voedt een compacte elektromotor met een vermogen van 30 kW (41 pk) en een koppel van 120 Nm. De actieradius bedraagt circa 135 kilometer.

De Smart ForTwo Electric Drive is al sinds eind 2009 in productie. De eerste auto's werden in die periode door klanten in Berlijn in gebruik genomen. In Nederland wordt de eerste Smart ForTwo Electric Drive in oktober op kenteken gezet. De auto wordt aangeboden via een leaseconstructie waarin ook de eventuele vervanging van de batterij is opgenomen.

Smart ForTwo (2007 - 2014)

De ForTwo Electric Drive beschikt over een achterin de auto geplaatste magneto-elektro motor. Het maximale koppel bedraag 120 Nm. De topsnelheid is gezien de 'stadsfunctie' van de ForTwo Electric Drive begrensd op 100 km/h. Een belangrijk voordeel van de ForTwo Electric Drive is dat hij door zijn krachtsontwikkeling slechts één voorwaartse versnelling nodig heeft. Schakelen komt daarmee te vervallen en dat is makkelijk en comfortabel, zeker in druk stadsverkeer. Bij achteruit rijden, wordt de draairichting van de motor simpelweg omgekeerd.

De lithium-ion batterij is ontwikkeld door Tesla Motors Inc. Deze batterij is op een veilige én plaatsbesparende manier ondergebracht in de wagenvloer. Hij heeft een capaciteit van 16,5 kWh en is via een huishoudelijk (220 V) stopcontact te laden. Met volledig geladen batterij biedt de ForTwo Electric Drive een actieradius van maximaal 135 km (volgens New European Driving Cycle). Als de batterij 's avonds aan het stroomnet wordt gekoppeld, is hij de volgende ochtend weer volledig geladen.

Smart ForTwo (2007 - 2014)

Een batterijmanagementsysteem houdt de conditie van de batterij continu in de gaten. Daarbij zijn voltage, stroomsterkte en temperatuur belangrijke aandachtspunten. Als één van deze parameters een bepaalde limiet bereikt (door bijvoorbeeld met vol vermogen een lange heuvel op te rijden), zorgt de elektronica voor een verminderde vermogensafgifte.

Om de batterij zo veel mogelijk te ontzien, worden ook verwarming en airconditioning door het energiemanagementsysteem aangestuurd. Overigens is het mogelijk om de airconditioning van de Smart ForTwo Electric Drive te laten functioneren tijdens het laadproces. Daarmee biedt de ForTwo Electric Drive de mogelijkheid van 'standkoeling'.

Smart ForTwo (2007 - 2014)

De Smart ForTwo Electric Drive is leverbaar als coupé en als cabriolet. De standaarduitrusting omvat onder meer airconditioning met automatische temperatuurcontrole en 'standkoeling', Smart Radio 9, elektrische stuurbekrachtiging, elektrische bediening van ramen en buitenspiegels en lichtmetalen velgen. De speciale batterij-indicator op het dashboard geeft het energieverbruik, de laadstatus van de batterij en de hoeveelheid teruggewonnen energie weer. De electrisch aangedreven ForTwo-modellen zijn herkenbaar aan hun groene afwerkingsdetails (velgen, spiegelkappen, veiligheidscel) en de electric drive-aanduidingen.

De Smart ForTwo Electric Drive wordt in Nederland aangeboden via een leaseconstructie. Het bijzondere daarvan is dat hierin ook de eventuele vervanging van de batterij is opgenomen en dat betekent dat klanten niet alleen emissievrij maar ook volledig zorgeloos op weg kunnen.