17 september 2010
Saab 9-3 Sport Estate

Saab 9-3 Sport Estate

Saab toont 9-3 ePower in Parijs

17 september 2010 | Later deze maand zal de Saab 9-3 ePower zijn debuut maken op de autotentoonstelling van Parijs. De 9-3 ePower op de tentoonstelling is het eerste prototype uit een testvloot van 70 auto's die begin volgend jaar zal worden ingezet in Zweden. De prestaties van deze auto's zullen geëvalueerd worden onder werkelijke rijomstandigheden en maken deel uit van het ontwikkelingsproces voor de vervaardiging van een elektrische Saab. Eén van de te evalueren factoren is het rijbereik van 200 km. Door het gebruik van lithium-ion batterijen met hoge energiedichtheid belooft de 9-3 ePower een grote actieradius.

De Saab ePower is de eerste elektrische Saab en is het resultaat van de samenwerking tussen Saab Automobile, Boston Power (batterijen), Electroengine in Sweden AB (elektrische aandrijflijnen), Innovatum (project management) en Power Circle (de Zweedse instelling voor de elektrische energie-industrie). De motor wordt aangestuurd door een versie van Saab's eigen Trionic 8 motormanagement systeem, voorzien van nieuwe software die speciaal is ontwikkeld voor deze Saab ePower.

Onder de motorkap bevindt zich een voorwielaangedreven elektrische motor van 135 kW (184 pk) met een single-speed-versnellingsbak. De acceleratie van 0 tot 100 km/u kost slechts 8,5 seconden, onder meer door het koppel dat vanaf de eerste meter al beschikbaar is. De topsnelheid bedraagt 150km/h.

Saab 9-3 Sport Estate

De compacte, maar toch krachtige lithium-ion batterij (35,5 kW) bevindt zich in een gemodificeerde bodemplaat, waar voorheen hoofdzakelijk de uitlaat en brandstoftank zaten. Dit optimaliseert de gewichtsverdeling en daarom zouden de rijeigenschappen gelijk zijn aan die van de gewone 9-3 Sport-Estate.

De displays met toerenteller, brandstof- en turboboost in het instrumentenbord zijn vervangen door aanduiding van batterijstatus, energieverbruik en rijbereik. Om de ruimte optimaal te benutten werd een elektrische handrem gemonteerd. De stuurbekrachtiging is hydro-elektrisch en het interieur is uitgerust met airconditioning, met een compressor die gevoed wordt door de batterij. Een aparte 12-volt batterij, voor de verlichting en accessoires in het interieur, wordt eveneens geladen door de hoofdbatterij via een transformator.

De Saab 9-3 ePower heeft een rijbereik van ongeveer 200 kilometer. De batterij heeft een capaciteit van 35,5 kW/u en is ontworpen om op volle kracht te functioneren in omgevingstemperaturen lager dan -30°C. Dit is op z'n minst 10 graden onder het niveau van batterijen die vandaag op de markt zijn. De batterij heeft een levensduur van ongeveer tien jaar bij normaal gebruik. De volledige laadtijd bedraagt 3 tot 6 uur, afhankelijk van het resterend energieniveau.

Saab 9-3 Sport Estate

Gedurende de testperiode (2011 -2012) zullen in Centraal, West- en Oost-Zweden honderden chauffeurs en hun families door Saab en zijn partners worden gevolgd om hun bevindingen met de vloot van 70 Saabs 9-3 ePower te kunnen evalueren. Het Saab ePower project team in Trollhättan zal de prestaties van de auto's over een breed scala van gebruikspatronen en rijcondities registreren.