15 september 2010
Mercedes-Benz A-Klasse (2004 - 2012)

Mercedes-Benz A-Klasse (2004 - 2012)

Mercedes introduceert A-Klasse E-Cell

15 september 2010 | Na de B-Klasse F-Cell met brandstofceltechnologie presenteert Mercedes-Benz met de nieuwe A-Klasse E-Cell nu zijn tweede in serie geproduceerde elektro-auto. De vijfpersoons auto, voorzien van accu's voor elektrische aandrijving, is gebaseerd op de vijfdeurs uitvoering van de huidige A-Klasse. De A-Klasse E-Cell en belooft een ruim en flexibel te gebruiken interieur en kofferruimte, waarbij geen enkele concessie is gedaan aan variabiliteit en ruimte. De accu's voor de energie-opslag zijn namelijk ruimtebesparend in de bodemplaat van de auto ondergebracht. De beide hoogefficiënte lithion-ion-accu's maken een actieradius van meer dan 200 km (NEDC) mogelijk. Een stille, lokaal emissievrije elektromotor met een maximum vermogen van 70 kW (95 pk) en een groot koppel van 290 Nm zorgt voor de aandrijving. Vanaf het najaar van 2010 worden er in totaal 500 exemplaren van de nieuwe A-Klasse E-Cell in de fabriek in het Duitse Rastatt gebouwd. De auto's worden in meerdere Europese landen, waaronder Nederland, Duitsland en Frankrijk, verhuurd aan geselecteerde klanten.

De A-Klasse E-Cell beschikt over vijf deuren, biedt een variabel in te delen interieur vijf zitplaatsen en een al even variabele kofferruimte met dezelfde inhoud als bij de A-Klasse met verbrandingsmotor (435 tot 1370 liter). Volgens EU-norm bedraagt het maximum laadvermogen 350 kg. Dankzij het "sandwich-concept" biedt de auto niet alleen volop ruimte en comfort, maar ook de grootst mogelijke bescherming voor inzittenden en techniek bij ongevallen.

Mercedes-Benz A-Klasse (2004 - 2012)

De elektromotor van de A-Klasse E-Cell, een permanent functionerende synchroon-krachtbron, levert een maximum vermogen van 70 kW (95 pk), een constant vermogen van 50 kW (68 pk) en, zoals gebruikelijk bij een elektromotor, een groot koppel van 290 Nm, dat direct beschikbaar is vanaf het moment waarop de motor wordt gestart. Daarmee accelereert de auto in 5,5 seconden van 0 tot 60 km/u. Via de zogeheten 'kickdown' van het rijpedaal zorgt een boost-functie voor maximale acceleratie, waarbij rekening wordt gehoden met de actuele laadtoestand en de temperatuur van de accu. De topsnelheid is elektronisch begrensd tot 150 km/u.

Voor de stroomopslag wordt gebruik gemaakt van twee krachtige lithium-ion-accu's met hoogvolt-techniek. Tot de voordelen van lithium-ion-accu's in vergelijking met nikkel-metaalhydride-accu's (NiMH) behoren de compactere afmetingen en de duidelijk betere werking. De energiedichtheid ligt 30 procent hoger dan bij NiMH-accu's, de vermogensdichtheid zelfs 50 procent hoger. Bovendien is het opladen van lithium-ion-accu's efficiënter en hebben ze een langere levensduur. Het energievolume van de beide lithium-ion-accu's bedraagt in totaal 36 kWh. Met volledig opgeladen accu's heeft de A-Klasse E-Cell een actieradius van meer dan 200 kilometer (NEDC-norm).

Mercedes-Benz A-Klasse (2004 - 2012)

Een speciaal temperatuurmanagementsysteem zorgt voor de koeling van de accu's binnen hun optimale temperatuurvenster. Deze koeling vindt plaats door middel van circulatie van een vloeibaar mengsel van water en glycol met lage temperatuur. Dit zorgt voor een stabiele bedrijfstemperatuur, waardoor de efficiëncy en de lange levensduur van de accu's worden bevorderd. Bij zeer hoge buitentemperaturen wordt de koeling van de accu's extra ondersteund door de koelvloeistofcirculatie van de airconditioning. De koeling van de elektromotor en de beide ingebouwde opladers verloopt via een koelcirculatie met hoge temperatuur. Deze kringloop zorgt ervoor, dat de aggregaten bij een gunstige bedrijfstemperatuur werken en de motor het maximaal mogelijke vermogen kan leveren.

De accu's van de A-Klasse E-Cell kunnen zowel bij openbare oplaadstations als via het gewone stopcontact worden opgeladen. Daarbij is het systeem geschikt voor meerdere laadopties. Via het 230-volt-net is een laadtijd van circa acht uur voldoende voor een actieradius van 100 kilometer (NEDC). Bij het opladen via een zogeheten 'wallbox' of bij een oplaadstation is deze actieradius na drie uur beschikbaar. Bij stekker en stopcontact maken Daimler en andere automobielfabrikanten en energieleveranciers in Europa gebruik van een gemeenschappelijke standaarduitvoering. Het doel is een wereldwijde standaardisering, een wezenlijke voorwaarde voor de snelle verspreiding van elektro-mobiliteit.

Mercedes-Benz A-Klasse (2004 - 2012)

Dankzij de elektronica aan boord worden alle relevante gegevens, zoals bijvoorbeeld de informatie over het energiecontract, met het oplaadstation uitgewisseld. De afrekening vindt hierdoor op eenvoudige wijze plaats. Tot de bijzonderheden behoren verder nog slimme voorzieningen als de temperatuurregeling voor het starten van de auto: zo lang het voertuig thuis of bij het oplaadstation wordt opgeladen, kunnen bestuurders van de A-Klasse E-Cell hun auto voor het begin van de rit tot een bepaalde temperatuur laten voorverwarmen of –koelen. Bovendien kan het opladen en daarmee de actuele actieradius bijvoorbeeld via het internet of een smartphone in de gaten worden gehouden.

De bediening en informatievoorziening van de A-Klasse E-Cell zijn speciaal afgestemd op de situatie bij een elektrisce auto. Zo geeft het multifunctionele display in de auto informatie over de nog beschikbare energie in de accu, reisinformatie als het aantal afgelegde kilometers, reistijd, gemiddelde snelheid en gemiddeld verbruik en de nog beschikbare hoeveelheid elektrische energie (SoC = state of charge). Ook het op het moment beschikbare vermogen is af te lezen, terwijl in plaats van de gebruikelijke toerenteller een wijzer nu aangeeft hoeveel van het beschikbare vermogen er op het moment wordt verbruikt c.q. hoeveel er wordt opgeslagen. Segmenten in groen, wit en rood geven aan of de motor in charge-, economy- of boost-modus werkt.

Mercedes-Benz A-Klasse (2004 - 2012)

De auto is in de uitvoering 'Avantgarde' standaard voorzien van bi-xenon-koplampen, Comand APS, een actieve parkeerassistent voor automatisch inparkeren en automatische Thermotronic-klimaatregeling. Een pakket van veiligheidsvoorzieningen inclusief windowbags en sidebags achterin en een zitting- en lichtpakket ronden de uitrusting af. Uiterlijk is de A-Klasse E-Cell te herkennen aan de carrosseriekleur Polarsilber en het zilverkleurige opschrift 'E-Cell' op de achterklep.

De lithium-ion-accu's en het hoog-voltage-systeem van de A-Klasse E-Cell zijn uitgevoerd met een omvangrijk veiligheidsconcept. Zo zijn alle kabels duidelijk herkenbaar aan afzonderlijke kleuren en zijn de componenten onder hoogspanning voorzien van duidelijke waarschuwingen. Isolaties en speciale stekkers zorgen ervoor dat het systeem niet kan worden aangeraakt. Een elektrische controlefunctie bewaakt de veiligheid en stelt direct eventuele mankementen aan het hoogspanningssysteem vast. Alle hoogspanningscomponenten zijn door een elektrisch circuit met elkaar verbonden, waarbij het systeem bij fouten direct volledig wordt uitgeschakeld. Dat gebeurt ook wanneer het contactslot van de auto wordt uitgeschakeld of bij mogelijke storingen. Bovendien is er een permanente controle op kortsluitingen. Een automatische blokkering zorgt er tenslotte voor dat de auto niet kan gaan rijden wanneer de oplaadkabel zich in het stopcontact bevindt.