6 september 2010
Peugeot 508

Peugeot 508

Peugeot 508 vanaf 2011

6 september 2010 | Met de 508 vervolgt Peugeot het internationale offensief: de auto zal in Frankrijk geproduceerd worden voor de Europese markt, daarna start de productie in China, momenteel de grootste markt voor auto's in de wereld. Begin 2011 zal de Peugeot 508 in twee varianten: een Berline (4 meter 79) en een SW (4 meter 81), op de Europese markt verschijnen.

De voorzijde van de 508 is een voorbeeld van de nieuwe stylingkenmerken van het merk zoals die ook al bij de SR1 te zien waren: een grote voorbumper met geïntegreerde luchtinlaat, een nieuwe grille en slanke koplampunits met LED-dagrijverlichting geven de auto een heel karakteristiek gezicht. De achterlichten bij de Berline in de vorm van drie rijen lichtdiodes benadrukken het sportieve, hightech karakter van het ontwerp. Ook de SW heeft opvallende achterlichten, die duidelijk herkenbaar in het donker zijn.

Peugeot 508

Afhankelijk van de gekozen uitvoering omvat de uitrusting: head-up display in kleur (met navigatie-instructies), een airconditioning met 4 klimaatzones, een grootlichtassistent, keyless entry, keyless starten, automatische parkeerrem, bestuurdersstoel met massagefunctie, de nieuwste datacommunicatiesystemen en een JBL hifi-installatie met centrale luidspreker. Bij de SW kunnen de inzittenden bovendien genieten van het licht dat door het enorme glazen panoramadak naar binnen komt.

De Berline heeft een bagageruimte met een inhoud van 545 l (515 dm3 VDA); de SW gaat verder met 660 l (560 dm3 VDA). Door de rugleuning van de achterbank neer te klappen, ontstaat een volledig vlakke laadvloer en wordt de inhoud van de bagageruimte vergroot tot 1581 l (1381 dm3 VDA) bij de Berline en 1865 l (1598 dm3 VDA) bij de SW.

Peugeot 508

Het kofferdeksel van de Berline kan automatisch geopend worden met behulp van de afstandsbediening, een knop op het dashboard of door de "0" van de typeaanduiding "508" in te drukken. De achterklep van de SW opent en sluit desgewenst elektrisch. De bagageruimte is praktisch ingedeeld (vierkante vormen, met sjorogen, bagagenet, opbergvak voor de gevarendriehoek).

In lijn met de strategie van Peugeot om efficiënte auto's te produceren met een lage CO2-uitstoot en een optimaal brandstofverbruik, is er bij het ontwerp van de 508 gericht naar gestreefd om zoveel mogelijk gewicht te reduceren (ondanks de grotere afmetingen en rijkere uitrusting) en de aerodynamica te verbeteren (Cx = 0,25 / SCx = 0,58).

Peugeot 508

De 508 is leverbaar met motoren van 82 tot 150 kW (112 - 204 pk). Dankzij het nieuwe e-HDi (stop/start-systeem van de nieuwste generatie) blijft dit beperkt tot 115 g/km, zomer 2011 wordt dit aangescherpt tot 109 g/km. Enige tijd na de introductie zal een versie met HYbrid4-technologie volgen met een vermogen van 147 kW (200 pk) en vierwielaandrijving met een CO2-uitstoot van 99 g/km.

Verder zal de Peugeot 508 ook leverbaar zijn met een nieuwe 2.2 l HDiF met een vermogen van 150 kW (204 pk) die prestaties zou leveren die vergelijkbaar zijn met die van een V6 diesel, terwijl de uitstoot van schadelijke stoffen met 30% werd teruggedrongen!

Peugeot 508

De 508 is er met twee verschillende onderstellen: de meeste modellen krijgen een nieuwe voorwielophanging met pseudo-McPherson veerpoten die zorgt voor een compromis tussen wegligging en comfort. De GT heeft een voortrein met dubbele draagarmen en een aparte fusee voor een uiterst sportief weggedrag om de prestaties van de 2.2 l HDiF (204 pk) optimaal te kunnen benutten.