30 augustus 2010
Citroen DS4

Citroen DS4

Citroen onthult DS4

30 augustus 2010 | In de eerste helft van 2011 zal de Citroën DS4 het DS-gamma komen versterken. Deze auto zal in oktober zijn opwachting maken op de autosalon van Parijs. De DS4 heeft een lengte van 4,27 meter, hoogte van 1,81 meter en breedte van 1,53 meter.

Al op het allereerste gezicht bevestigt de Citroën DS4 zijn positie in het gamma van onderscheidende modellen. Het DS-logo op de achterklep en de LED dagrijverlichting onderstrepen exclusiviteit. Het profiel met chroomlijsten rondom de donkergetinte zijramen wordt gekenmerkt door forse wielkasten die plaats bieden aan de grote wielen (tot 19 inch) en wordt bekroond met een strakke daklijn die uitmondt in een spoiler voor extra sportiviteit.

Citroen DS4

De achterzijde van de DS4 oogt zowel compact als gespierd en lost de belofte in van prestige dat Citroën met de DS-reeks voor ogen heeft. Prestige dat tot uitdrukking komt in de chroomafwerking in de bumper.

Het dashboard richt zich op de bestuurder en de tellers met chroomomlijsting lijken naar buiten te willen springen. In het interieur is een hoofdrol weggelegd voor de grote panoramische voorruit die naadloos overgaat in een donker dak. Dankzij deze panoramische voorruit hebben bestuurder en passagier zicht naar boven in een hoek van 45 graden. In combinatie met de iets verhoogde rijpositie zorgt dit voor beter zicht in druk stadsverkeer.

Citroen DS4

Kopers van de Citroën DS4 krijgen de keuze uit vijf ledercombinaties (waaronder tweekleurige) om hun auto naar persoonlijke smaak in te richten. In de meest luxueuze versies zijn dashboard, deurpanelen en voorstoelen bekleed met leder in zogenaamde 'Bracelet'-stijl; het stikwerk doet dan denken aan de band van een horloge.

De Citroën DS4 is ontwikkeld met het oog op bestuurders die actief en sportief willen rijden. Voor heeft de auto wielophanging Type-MacPherson, achter torsievering en de hydraulische stuurbekrachtiging heeft een elektrische pompeenheid.

Citroen DS4

Afhankelijk van uitrustingsniveau is de DS4 voorzien van grote (340 mm), geventileerde schijven en met standaard remassistentie in de vorm van elektronische remkrachtverdeling en noodstopassistent.

De DS4 zal bij introductie worden geleverd met twee dieselmotoren met standaard roetfilter die aan Euro V voldoen: de 1.6 HDiF 110 pk (de microhybride e-HDi-versie) en de 2.0 HDiF 160 pk. Beschikbaar zijn bovendien drie benzinemotoren die eveneens aan Euro V voldoen: de 1.6 VTi 120 pk, de 1.6 THP 155 pk en de nieuwe 1.6 THP 200 pk. Deze laatste motor belooft uitstekende prestaties dankzij het vermogen (147 kW/200 pk) en royale koppel (275 Nm bij 1.700 tpm). De CO2-uitstoot bedraagt 149 g/km. Alle motoren kunnen worden geleverd met zesversnellingsbakken die handmatig of elektronisch worden bediend.

Citroen DS4

De DS4 is uitgerust met e-HDi microhybridetechnologie die vanaf introductie leverbaar is op de e-HDi 110. De kracht van dit systeem ligt in de combinatie van diverse technieken: een efficiente HDi-motor; een stop/start-systeem dat de motor uitschakelt als de auto tot stilstand komt (verkeerslicht, file) met de nieuwste generatie dynamo's en een e-booster functie die de motor direct start (0,4 seconde); een elektronisch aangestuurde dynamo die remenergie terugwint; en tenslotte een elektronisch bediende versnellingsbak met optimale schakelmomenten. Deze reeks innovaties zorgen bij HDi-motoren voor een reductie van CO2-uitstoot tot wel 15% in stadsverkeer.

Het draait bij de DS4 niet alleen om design en prestaties, ook het interieur getuigt van 'Créative Technologie' met functionele innovaties die gebruiksgemak bieden aan bestuurder en inzittenden:

  1. Een audio-installatie met 3D Sound die een ruimtelijk geluid belooft dat evenwichtig wordt verdeeld over het interieur.
  2. Masserende voorstoelen met elektrisch verstelbare lendensteunen in de rugleuningen
  3. Persoonlijke instellingen. De bestuurder kan bijvoorbeeld zelf zijn persoonlijke voorkeuren kiezen voor akoestische signalen (vier polyphonische klanken: Classic, Crystal Symphony, Jungle Fantasy en Urban Rythmik), drie voorkeursstanden van de airconditioning en een reeks kleuren voor de verlichting van het instrumentenpaneel, variërend van wit naar blauw. Bestuurders kunnen veelgebruikte toetsen bedienen zonder hun handen van het stuurwiel te nemen. De toetsen zijn bovendien onder alle omstandigheden goed afleesbaar doordat ze verlicht zijn.
  4. Talrijke opbergmogelijkheden zoals een groot, verlicht handschoenenvak, uitsparingen in de portiervakken waar een fles van anderhalve liter in past en een lade onder de stoel van de voorpassagier. Het ontwerp van de verhoogde middenconsole bij modellen met de elektronische versnellingsbak zorgt voor nog meer bergruimte. In een daarvan (verlicht en gekoeld) passen vier flesjes van een halve liter en dit vak bevat ook aansluitmogelijkheden voor een jackplug, een USB-ingang en 12V-stekkers achter een schuifklepje. Het grote vak onder de armsteun voor bevat ook een aansluiting voor 220V.
  5. Citroën eTouch is een voorziening die automatisch of handmatig een noodoproep plaatst door middel van een ingebouwde SIM-kaart die exacte lokalisering en snelle assistentie ingeval van nood mogelijk maakt;
  6. Mistlampen met statische bochtverlichting. Dit systeem zorgt voor een extra lichtbundel die het zicht tot maximaal 75 graden naar links of rechts verbetert in bochten. De verlichting gaat automatisch aan zodra de bestuurder zijn richtingaanwijzer inschakelt of zijn stuur meer dan 60 graden draait;
  7. Een dodehoek waarschuwingssysteem [SAM]. Op basis van een radarsysteem dat gebruik maakt van ultrasonore sensoren (tussen 12 en 140 km/u) wordt de bestuurder gewaarschuwd voor zaken die zich binnen vijf meter achter de achterbumper en 3,5 meter van de zijkant voordoen. De waarschuwing vindt plaats in de vorm van een pictogram dat in de buitenspiegels wordt getoond.
  8. Een programmeerbare cruise control/snelheidsbegrenzer. De bestuurder stelt de cruise control en snelheidslimiet in bij stilstand en kan die onderweg oproepen.