23 augustus 2010
Peugeot 3008 (2008 - 2016)

Peugeot 3008 (2008 - 2016)

Peugeot 3008 HYbrid4 vanaf 2011

23 augustus 2010 | Peugeot introduceert met de 3008 HYbrid4 de eerste hybride-auto met dieselmotor. De benaming "HYbrid4" dankt de auto aan de verbrandingsmotor (2.0 HDiF 120 kW/163 pk) in combinatie met een elektromotor met een maximum vermogen van 27 kW (37 pk). Een dieselmotor gebruikt van nature al minder brandstof dan een benzinemotor en dat verklaart de keuze voor een diesel als eerste krachtbron van deze hybride.

De verbrandingsmotor en de elektromotor kunnen tegelijkertijd functioneren. Hiermee heeft de bestuurder de beschikking over een vermogen van 147 kW (200 pk), uitgaande van de 120 kW (163 pk) sterke 2.0 HDiF en het piekvermogen van de elektromotor (27 kW of 37 pk). Het maximaal beschikbare koppel is 500 Nm, dankzij de dieselmotor met een maximum koppel van 300 Nm en de elektromotor met 200 Nm.

Peugeot 3008 (2008 - 2016)

Het resultaat is een 4,36 m lange crossover met vierwielaandrijving die een verbruik van slechts 3,8 l/100 km (gecombineerde cyclus) combineert met een CO2-uitstoot van slechts 99 g/km! Bij de rijker uitgeruste versies is de CO2-uitstoot 104 tot 108 g/km in de gecombineerde cyclus.

De bestuurder kan met behulp van een draaiknop op de middenconsole kiezen uit 4 verschillende vormen van aandrijving:

  1. "Auto" waarbij het systeem volledig automatisch door de elektronica wordt bediend, met name bij het overschakelen van verbrandingsmotor naar elektromotor en omgekeerd. Dit belooft sportieve prestaties met een zo gunstig mogelijk verbruik.
  2. "ZEV" (Zero Emission Vehicle) waarbij de elektrische aandrijving prioriteit krijgt. De verbrandingsmotor springt alleen bij als dat nodig is, bijvoorbeeld bij snelle acceleratie. Om volledig elektrisch te kunnen rijden, moeten de accu's wel voldoende geladen zijn.
  3. Bij vierwielaandrijving (4WD) zijn beide motoren tegelijkertijd in werking; de achterwielen worden door de elektromotor aangedreven en de voorwielen door de verbrandingsmotor. Zo beschikt de HYbrid4 op lagere snelheden over terreineigenschappen.
  4. "Sport" met een sportiever schakelpatroon en hogere toerentallen. Deze stand doet zijn naam alle eer aan: door de verbrandingsmotor en de elektromotor gelijktijdig te laten werken is er meer vermogen beschikbaar dat optimaal over alle vier de wielen wordt verdeeld.
Peugeot 3008 (2008 - 2016)

De 3008 HYbrid4 zal in Sochaux geproduceerd worden, de compacte aandrijfmodule achterin komt uit Mulhouse. De auto zal vanaf het voorjaar van 2011 in Europa op de markt verschijnen.