22 juli 2010
Seat Exeo

Seat Exeo

Nieuwe motoren voor Seat Exeo

22 juli 2010 | Seat heeft wijzigingen in het gamma van de Exeo en Exeo ST doorgevoerd. Drie nieuwe TSI-motoren, tweemaal een 1.8-liter (met 88 kW/120 pk en 118 kW/160 pk) en een 2.0-liter met 155 kW/210 pk, beschikken over de nieuwste technologieën, waaronder turbocharging en directe benzine-inspuiting. Met de introductie van deze benzinemotoren krijgt wint niet alleen het sportieve karakter van de Exeo, ook het verbruik wordt verlaagd.

De Exeo en Exeo ST zijn leverbaar met een keuze uit zeven motorversies, in vermogen variërend van 88 kW/120 tot 155 kW/210 pk. Nieuw in die motorenreeks zijn de genoemde drie moderne TSI-motoren met een cilinderinhoud van 1,8 en 2,0 liter.

De 1.8 TSI met 88 kW/120 pk vervangt de atmosferische 1.6 (75 kW/102 pk) als instapmotor. Vervolgens lost de 118 kW/160 pk sterke 1.8 TSI de 1.8-liter Turbo met 110 kW/150 pk af. Deze krachtige, direct ingespoten motor levert een constant koppel van 250 Nm tussen 1.500 en 4.500 tpm. Hij verbruikt 7,3 l/100 km (7,4 l/100 km voor de Exeo ST), wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 169 g/km (172 g/km voor de Exeo ST). Deze cijfers betekenen een emissiereductie van 9% ten opzichte van de vorige versie (met 184 en 189 g/km) en resulteren in Nederland in een groen energielabel C.

Seat Exeo

De nieuwe topmotor in de Exeo (de 2.0 TSI met 155 kW/210 pk) heeft zich in de Leon FR al bewezen. Het piekkoppel bedraagt 320 Nm en is beschikbaar tussen 1.500 en 4.600 tpm. De topsnelheid bedraagt 244 km/u, terwijl de Exeo voor de acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u nu 7,1 seconden vergt (Exeo ST: 239 km/u, 7,3 seconden). Ondanks deze prestaties is de brandstofconsumptie met 6,9 l/100 km (Exeo ST: 7,0 l/100 km) gematigd en de CO2-uitstoot van 159 g/km (Exeo ST: 162 g/km). De nieuwe 2.0 TSI is zowel in de Exeo als de Exeo ST goed voor een groen C-label. Alle motoren in de Exeo voldoen overigens aan de EU5 emissie-eisen.

Het motorcarter is vervaardigd uit gietijzer, dat uitstekend fungeert voor het onderdrukken van geluid, en weegt 33 kilogram. De stijve basisstructuur helpt bij het voorkomen van vervelende bijgeluiden en vibraties, terwijl de twee tegengesteld draaiende balansassen ongewenste massatraagheidkrachten voorkomen. In de Exeo zorgen deze eigenschappen voor een aanzienlijke beperking van de motorgeluiden.

De aandrijfketting voor de twee balansassen is eveneens geoptimaliseerd voor een stillere loop. Een aanvullende ketting drijft de oliepomp aan, die goed is voor een brandstofbesparing van 0,2 l/100 km dankzij een verbeterde vloeistofdoorstroming en een tweefase drukmanagement. Een derde aandrijfketting bedient de nokkenassen – met een continu variabele verstelling aan de inlaatzijde, tot 60 graden bij de krukas.

Seat Exeo

De directe benzine-inspuiting werkt goed samen met de turbo, omdat het verstuiven van de snel wervelende brandstof de verbrandingskamers koelt. De inspuitdruk bedraagt 150 bar, waarbij injectoren met ieder zes openingen de brandstof zeer precies in de verbrandingskamers brengen. De drukopbouw in de cilinders is te danken aan een watergekoelde turbo, met een geoptimaliseerde turbine die de prestaties in het lage toerengebied verbetert. Ook hier staat een optimaal verbruik voorop.

Op het gebied van de dieselmotoren voor de Exeo en Exeo ST zijn er eveneens wijzigingen. Door een aanpassing van de overbrengingsverhoudingen van de transmissie daalt de CO2-uitstoot van de 2.0 TDI motoren (88kW/120 pk en 105 kW/143 pk) van 139 naar 136 gram/km (Exeo ST: van 143 naar 139 g/km). In alle uitvoeringen (Exeo en Exeo ST) zijn deze motoren goed voor een groen C-label. Ook de sterkste (125 kW/170 pk) TDI-motor voor de Exeo laat een daling van de gemiddelde CO2-uitstoot zien: van 153 naar 148 g/km.

Tijdelijk wordt de Exeo Reference met de nieuwe 1.8 TSI-motor (118 kW/160 pk) aangeboden voor € 24.595,-. Het klantvoordeel bedraagt dus € 3.000,- en dat is ook op de overige uitvoeringen (Style, Sport & Business Lines) van toepassing. Dit geldt eveneens voor de Exeo ST 1.8 TSI Reference. Die staat namelijk op de prijslijst voor € 25.895,- in plaats van € 28.895,-.

Seat Exeo

Ook dieselrijders kunnen profiteren van de scherpere prijsstelling van de Exeo. De Seat Exeo Reference 2.0 TDI (105 kW/143 pk) is er nu tijdelijk voor € 27.395,- (de reguliere prijslijst vermeldt een bedrag van € 30.395,-). De Exeo ST met dezelfde motor- en uitrustingsspecificaties staat tijdelijk te boek voor € 28.695,- in plaats van € 31.695,- Het voordeel bedraagt dus € 3.000,-.