8 september 2001
 

Mitsubishi Carisma

Mitsubishi Carisma heeft nieuw uiterlijk en uitrustingsniveau

8 september 2001 | Mitsubishi heeft het ontwerp van de Carisma verfijnd. Dankzij een nieuwe zwarte grille en koplampen met een donker binnenwerk oogt hij uitdagend en komen de sportieve lijnen van de auto beter uit de verf. Ook heeft Mitsubishi de uitrusting voor het modeljaar 2002 uitgebreid. Daardoor behoudt de Carisma zijn positie in het segment van de zakelijke middenklassers. De prijs vanaf NLG 39.495,- (Euro 17.922,05) draagt daaraan bij.

De Carisma beantwoordt in zijn zesde levensjaar aan de tegenwoordige eisen op het vlak van milieu en veiligheid. De lage luchtweerstandswaarde (Cw 29,4) draagt direct bij aan een laag brandstofverbruik. Daarbij valt de auto op door zijn technisch vooruitstrevende motoren, zoals de direct ingespoten GDI-benzinemotor en DI-D-commonrail-turbodieselmotor. Laatstgenoemde is leverbaar in twee uitvoeringen.

Kenmerkend is de nieuwe stilering van de karakteristieke voorzijde: sportief en harmonieus. De koplampen met donker binnenwerk sluiten strak aan op de geheel zwarte grille. Een opvallend stijlaccent vormt het nieuwe, grote Mitsubishi-logo midden op de neus. De aanpassingen versterken de vorm van de Carisma. Een stel forse bumpers benadrukken het robuuste karakter. De subtiele wigvorm, van opzij gezien, straalt snelheid uit, aldus Mitsubishi.

Voor het modeljaar 2002 is de veiligheidsuitrusting uitgebreid. ABS en elektronische remkrachtverdeling zijn voortaan standaard en zorgen voor de kortst mogelijke remweg en zelfs bij zeer krachtig remmen blijft de auto onder controle. Standaard airbags voorin bieden extra bescherming. De uitvoeringen Avance en Elegance hebben bovendien standaard zij-airbags voor.

Extra is de optie Brake Traction Control. Het is een systeem dat doorslippende wielen bij hard optrekken tegengaat. Het maakt daarbij gebruik van de sensoren van het ABS. Spinnende wielen worden afgeremd tot ze weer grip hebben. Op deze manier levert de motor continu zijn volle prestaties zonder dat de auto uit koers raakt. Het systeem is actief tot een snelheid van 40 km/uur en bewijst zijn effectiviteit bij acceleratie vanuit stilstand en bij het vlot aansnijden van een korte bocht en tegelijk gasgeven.

Mitsubishi Carisma

Voor de 1.8 GDI introduceert Mitsubishi de elektronisch gestuurde INVECS-II viertrapsautomaat nu ook met Sports Mode. Het brein stemt het schakelpatroon af op het rijgedrag van de bestuurder. Bij een sportieve rijstijl schakelt de automaat bij hogere toerentallen. Rijdt de bestuurder wat beheerster, dan zijn schakelpatroon en het moment van schakelen afgestemd op zuinigheid en maakt de automaat optimaal gebruik van de spaarzaamheid die de GDI-motor kan bieden. De Sports Mode schept de mogelijkheid de automaat met de hand te bedienen voor een actieve, sportieve rijstijl.

Het onderstel van de Carisma biedt stabiliteit en comfort. De grote spoorbreedte voor van 1.475 millimeter draagt daaraan bij. Verder heeft de auto voor en achter een stabilisatorstang. Die onderdrukken overhellen in bochten nog verder. De Carisma heeft rondom onafhankelijke wielophanging. Voor zijn dat MacPherson veerpoten, achter heeft de auto multi-link draagarmen met een corrigerende wielsporing. Dat zorgt voor een meesturend en stabiliteit bevorderend karakter.

De Carisma is er als vanouds in twee gedaantes: Sedan en Hatchback. Er zijn vier uitvoeringen. Aan de basis staat de Classic, met twee airbags voorin, ABS en elektronische remkrachtverdeling, centrale portiervergrendeling, stuurbekrachtiging, een in hoogte verstelbaar stuurwiel, airconditioning en elektronische startblokkering. Ook heeft de Carisma een in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank (60/40). Als die geheel is omgeklapt, dan heeft de auto een laadvolume van 660 liter (hatchback).

De drie andere uitvoeringen, Comfort, Avance en Elegance, zijn qua uitrusting vooral toegesneden op een bepaalde gebruikersgroep. De Comfort heeft bijvoorbeeld elektrisch te bedienen ramen voor, een verstelbare lendensteun en afstandsbediening voor de centrale portiervergrendeling. De Avance heeft lichtmetalen wielen, mistlampen voor en een dashboard met alu-look. De Elegance heeft een op comfort en stijl afgestemde uitrusting met standaard lederen bekleding, een deels met hout en deels met leer bekleed stuurwiel, elektrische bediende ramen voor en achter en een dashboard met houtmotief.